Arkiver

Nyheder

Fejlede reklamer i computerspil?

Året er 2005, bannerreklamer har mærket det første dyk og flere og flere kigger andre veje, Markedsføring har en stor artikel om det helt nye medie der vil rykke de næste mange år. Flere startups dukker op, også enkelte danske arbejder på at udnytte dette medie. Men den helt store spiller Massive Incorporated fra USA kommer på banen.


Microsoft ser muligheder i det med det samme og tror ligesom resten af mediebranchen på dette og i 2006 køber de Massive Incorporated for omkring $300 millioner. Der bliver hurtigt lavet aftaler med mange større spilstudier, heriblandt EA, Electronic Arts, kendt for fodboldspil serien FIFA. Men markedet var ikke klar til denne nye mulighed, de forestillinger som tidligere CEO fra Massive Mitch Davis havde på $2 milliarder, holdte slet ikke.

Hvorfor Microsoft ikke har fået implementeret dette bedre i deres Xbox teknologi er svært at sige. Især når man smider en kvart milliard dollars efter et projekt, så skulle man tro at det var gennemtænkt. Om Microsoft ikke tænkte så meget over tingene som man kan formode de gør i dag, er svært at sige. Men i 2006 var Microsoft heller ikke ligeså truet fra alle fronter af Facebook, Google, Apple og mange flere, se artiklen fra sidste uge om opkøb eller samarbejde, her virker det som Microsoft ikke er så købsivrige som de var tidligere.

Kilder tæt på Microsoft og fra andre medier fortæller også at der var modstand mod opkøbet af Massive, og dette er ikke det bedste udgangspunkt. Men Microsoft har i årenes løb også udviklet deres egen underholdnings portal til Xbox, Xbox Live. Her er det muligt at spille, chatte med andre spillere og se videoer. Microsoft ser denne platform som meget mere attraktiv, for her skal de ikke dele indtjeningen fra annoncer med spiludviklerne, som er tilfældet er ved Massive forretningsmodel.

Trendsonline.dk har ligesom Microsoft og mange andre store medier, virkelig troet på denne platform. Men kan også sagtens se de udfordringer der er ved at gå rundt i et virtuelt miljø og blive eksponeret for bannere og video. Men Trendsonline.dk tror stadig på, hvis det bliver gjort på den rigtige måde og måske i lidt lave skala, så er der stadig et marked for in-game reklamer. Men essensen i hele denne fejlsatsning fra Microsoft er hvis at fordi alle medier og eksperter tror på den næste store ting, så kan der stadig være mulighed for at det fejler stort.

Skriv et svar