Et samarbejde mellem mastodonter. Det amerikanske internet-handelsfirma har teamet op med det sociale medie med den ikoniske pippende fulg. Amazon har nu åbnet op for endnu en salgskanal, hvor Twitter bliver ”add-to-cart”-platformen.
Tweets og hashtags bliver for fremtiden redskaber til forbrugerne, således shopping og e-handel bliver endnu mindre besværligt end hidtil set.
Add now, buy later
Prøv at forestil dig et scenarie, hvor du surfer rundt på Twitter og pludselig falder du over en fantastisk bogudgivelse fra Amazon, som en, af dem du følger, har hashtagget. Op og indtil nu, har du været nødsaget til at notere dig produktet, åbne ny fane og klikke ind på forhandlerhjemmesiden, finde produktet og derefter lægge produktet i kurven.
Al den spildtid slipper du for nu.
Når der linkes til produkter i tweets, kan kunder og forbrugere nu, ved at besvare selvsamme tweet med hashtagget #AmazonCart, tilføje det tweet’ede produkt direkte til deres Amazon indkøbskurv. Dog siger de to samarbejdende medie-giganter, at man indtil ikke kan købe produktet direkte gennem et respons-tweet, men kunder skal stadig klikke ind på Amazon’s hjemmeside for at fuldende købet.
Big Brother – is that you?
Selvom tiltaget er ærværdigt fra Amazon’s side, og i bund og grund er en gedigen service at tilbyde deres kunder, så er der dog stadig fleresidede bevæggrunde forbundet med det nye digitale initiativ.
Udover at genere flere køb og mere kundetrafik fra Twitter og ind på Amazon-sitet, så handler tiltaget også om det handlende segment. Det handler om de samtaler, som folk har på forskellige sociale medieplatforme som Twitter.
Hvad taler brugerne om? Hvad interesserer sig for? Hvor mange gider egentlig købe bøger? Kan vi skabe interesse for flere køb af et bestemt produkt? Alle disse spørgsmål findes der forhåbninger om, at få besvaret, i tråd med det nye lancerede tiltag.
Det er derfor ikke overvejende de faktiske køb, der foretages i forlængelse af e-handelstiltaget, som er vigtigt for Amazon i denne sammenhæng, men i høj grad også den indhentede dataviden om brugernes adfærd som medfølger.
Den efterhånden overstadige digitale e-handel synes næsten ikke at kunne udvikle sig mere, og alligevel har Amazon formået, gennem samarbejde med Twitter, at finde en ny sti at benytte.
Det er spændende hvad der kommer ud af både samarbejde og dataindhentningen. Desværre er brugen af den digitale, sociale feature i øjeblikket begrænset til USA, ikke engang Canadierne kan fløjte på Amazon, men tid vil forhåbentlig vise, hvor stort det her bliver og hvor meget eller hvor lidt vi andre må shoppe på Twitter.
#AmazonCart #TweetShopping #hashtaghashtag