Arkiver

Content PartnereFintechNyheder

Tech-toolbox: Team og timing, en mulig opskrift på succes i udlandet

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med CFIR, som sætter fokus på IT-finans startups. CFIR arbejder for at skabe vækst og innovation mellem finans og it, tiltrække og udvikle flere højværdijob samt forbedre mulighederne for eksport af danske finans-it-virksomheders services.

At eksportere sin virksomhedsservice kræver, at man går 100 % ind i det, erfarer John Norden som er Partner og CEO ved Mybanker.dk, og her deler sine oplevelser med internationalisering med Trendsonline.dk. Vi besøgte den initiativrige John Norden, der efter 30 års erfaringer med alt fra medejer af Fodboldklubben Fremad Amager, til ejerskab af en radiostation og founder af en online bilauktion, nu er sprunget ud som founder og CEO af Mybanker.dk.

John Norden har været selvstændig det meste af hans professionelle liv, og forstår værdien af den brede erhvervsvifte, som har skabt ham det stærke netværk han har i dag.

”I hvilken som helst situation, har jeg mindst to livliner at ringe til.”

Hans første indblik i erhvervslivet var som sparekasseelev i Bikuben, hvorefter han udfoldede sit salgstalent som bilforhandler i sin fars virksomhed Auto Norden, og endte med at drive virksomheden, alt i mens han læste en HD i afsætning for at styrke sit idegrundlag.

Nogle år senere valgte hans hustru Elisabeth Arendt at sige sit job op efter 20 år i en bank, hvorfor parret fik diskuteret fremtiden, og kun fem dage efter opstod ideen til Mybanker.dk. De to samlede et team i form af to ekstra co-foundere, og indså hurtigt, at dette team havde, hvad der skulle til. Det lykkedes teamet at gå fra idé til lancering på kun 42 dage.

”Det handler om at knække problemstillingen og finde den rigtige timing, det rigtige team, og sætte sig i det rigtige marked.”

I april år 2000 startede de sammenligningsplatformen Mybanker.dk, som i dag har et stærkt team på 14 ansatte. John Norden reflekterer i dag over deres fælles indsats, og fortæller Trendsonline.dk, at teamet har været en succesfuld sammensætning af folk, der var gode til især ideer, teknik og salg.

”Hvis ikke du sælger, går det galt. Det vigtigste for et startup er, at der altid er mindst én, der kan sælge.”

John Norden mener, at der er for få personer, som både er gode til at få ideer og til at sælge. Han fortæller, at han var, og stadig er, sælgeren. Han definerer de andre afgørende teamroller, som en programmør, en regnemaskine og en specialist.

Salg frem for funding

johnnorden

Succeshistorien er i dag flot repræsenteret af Mybanker.dk, som med John Nordens egne ord: ”Er en finansiel dating side”, da Mybanker.dk grundlæggende tilbyder de der ønsker at finde en ny bank, bliver matchet med dem, der gerne vil finde nye kunder. Det er derfor et community, hvor man går ind og søger – og bliver klogere. Mybanker.dk vil guide forbrugeren gennem en informationsjungle, ved at man indtaster egne oplysninger på bankindlån, bankudlån eller realkredit, og herefter udregner Mybanker.dk, om  hhv. pengeinstitutter eller realkreditinstitutter kan tilbyde bedre forhold end dem, som forbrugeren har i dag. Derudover hjælper Mybanker.dk med at formulere nogle spørgsmål, som du kan stille ved forhandling af bedre priser.

Mybanker.dk har været på en rejse gennem blandt andet en anderledes forretningsmodel, hvor deres service bestod i blot at samle og skabe overblik over de forskellige priser i danske banker, men teamet er ”blevet klogere”, som John Norden beskriver det.

Millionerne rullede ikke automatisk ind, og de lærte det på den hårde måde, med deres egne sparepenge, at det var nødvendigt med en helt ny forretningsmodel. Dog havde Mybanker.dk nogle loyale kunder, og teamet overlevede til de var klar med den nye strategi, som har hjulpet dem til den succes de mærker nu. En særlig erfaring, som John Norden ønsker at give videre, ligger gemt i denne historie.

”Havde vi fået venturekapital, havde vi ikke lært at sælge. Eftersom en virksomheds succes er baseret på salg, er det vigtigt, at en virksomhed virkeligt lærer at sælge, og det gør man ved at skulle kæmpe for overlevelse. Det er en fordel, at man ikke får for mange penge til at starte med, så man må arbejde sig op. Så lærer man ansvarlighed med penge og finder ud af, hvordan man bedst laver en forretning som holder.”

”En god idé er fantastisk, men hvis du ikke har nogle til at sælge den – så glem det! Det kommer til at koste penge, og det kommer aldrig til at lykkes. Alt skal sælges. Og der er intet der kommer af sig selv.”

I den nye model er det bankerne, der finansierer Mybanker.dk. Alle priser vises gratis for forbrugeren, mens bankerne betaler for hvert klik der leder kunderne deres vej. De fandt hurtigt ud af, at forretningsmodellen skulle bygges op efter, hvor pengene rent faktisk er. Derudover fandt teamet måder at udnytte den data de havde indhentet gennem blandt andet flere kanaler som salg af data, et analyseværktøj og rådgivning. Det betyder, at de i dag har omkring 156.000 unikke besøgende.

Team og timing er afgørende, når man vil til udlandet

Mybanker.dk er i dag en mere end 13 år gammel virksomhed, og har prøvet udlandet af flere omgange. De har blandt andet prøvet en franchise model i Norge, Tykland og Belgien, selv forsøgt sig i Sverige, og haft eget kontor i England. Intet er lykkedes endnu, og John Norden har sin egen teori om hvorfor:

”Hvis man ikke gør det 100 %, så skal man lade være. Der skal en dedikeret indsats til.”

Vælger man at føre sin virksomhed til udlandet, har John Norden erfaret, at team og timing er nøglen til succes. Et er om virksomheden fungerer i Danmark, men ifølge John Norden opstår problemerne, når man skal starte afdelingerne op i udlandet. Der er fx store kulturforskelle, så det koncept man har tænkt sig at erobre hele verden med falder til jorden.

”Så det gælder om at finde et team, der er lige så stærkt som det man har i Danmark, for ellers kan man lige så godt glemme det.”

John Norden fortæller, at det er benhårdt arbejde, og som founder mener han, at det er vigtigt, at man selv er til stede i opstartsfasen – hvilket omvendt skaber udfordringer for afdelingen i det land, som man samtidigt forlader. Timing er essentielt for succes.

”Alt hvad der er lykkedes os, er lykkedes, når vi har ramt den rigtige timing. Og rammer man ikke timingen med det gode produkt, så lykkes man ikke,” uddyber John.

John Norden foreslår, at det er bedre at holde fast og vente til det rigtige tidspunkt, før man pusher noget af sted. Han foreslår nye startups at revidere deres tankegang. Tror man at man arbejder globalt, skal man forstå at alt er egentligt lokalt. Alle lande er et nyt marked og en ny kulturel indstilling til tingene. Det der virker i det ene land virker nødvendigvis ikke i det andet.

Finansiel internationalisering er stadig en vision

Drømme er der mange af hos Mybanker.dk, som har en vision om at ændre danskernes tankegang, således at mindst 50 % af danskerne overvejer deres valg af bank én gang om året.

”Det gør de allerede i England, så det er ikke umuligt – og vi ønsker generelt at gøre  en forskel ved at ændre på folks holdning.”

Mybanker.dk holder sig til Danmark lige nu, men  lægger endnu planer om udlandet. John Norden ønsker ikke på nuværende selv at flytte til udlandet, og understreger igen det råd, som han også vil give andre startups med udlandslængsel.

“Det er et spørgsmål om at finde nogen, der kan det samme, som vi kan – i et andet land -, og har den samme connection som vi har. – Og det er ikke nemt at finde.”

I følge John Nordens opskrift skal du bruge et stærkt team, røre det sammen med den rette timing og krydre det med benhårdt salgsarbejde. Hvilken opskrift bruger du?

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med CFIR, som sætter fokus på IT-finans startups. CFIR arbejder for at skabe vækst og innovation mellem finans og it, tiltrække og udvikle flere højværdijob samt forbedre mulighederne for eksport af danske finans-it-virksomheders services.

Skriv et svar