Markedsmodningsfoden har bevilliget 1,7 millioner kroner til Anyware Solutions til at digitalisere forsikringsbranchen med deres intelligente adaptor til lamper.
Er du også en af dem, der tænder en lampe eller to, når du forlader hjemmet, men ikke vil have ubudne gæster, mens du er væk? Så vil du måske kunne lide Anyware Solutions. De har udviklet en smart adaptor, som man skruer op i en lampefatning, og her sidder den så og måler fugt, lydniveau, lys, temperatur – og om der er nogen hjemme i huset.
Det aspekt, at adaptoren kan være med til blandt andet at forebygge indbrud har nu sikret Anyware Solutions 1,7 millioner kroner fra Markedsmodningsfonden til at indtage forsikringsmarkedet.
Mere fokus på slutbrugeren
Løsningen giver nemlig forsikringsselskaber en unik mulighed for at indgå en mere målrettet og relevant dialog med kunderne, fortæller medstifter Jan H. Christiansen.
”Ofte bliver man i forsikringssammenhæng set i et generelt lys ud fra en given risikoprofil. Men ingen af os er Mr. eller Mrs. Gennemsnitlig. Både vores hjem og vi som beboere har alle vores individuelle karakteristika. Vores platform giver forsikringsselskaber en mulighed for at tage en målrettet og individualiseret dialog om, hvad slutbrugeren har brug for,” fortæller Jan H. Christiansen.
Læs også: 20 projekter har fået 44 millioner kroner i støtte
Han forklarer, at adaptoren konkret hjælper boligejere og –lejere med at forebygge indbrud ved at måle og oberservere i hjemmet, og give besked gennem ens smartphone. Adaptoren indgår i en slags økosystem, hvor adaptoren kommunikerere med en cloud-løsning, hvorfra der bliver sendt info til din app, som du styrer adaptoren med.
Og det er netop denne digitalisering og kundeinvolvering, som Markedmodningsfonden har interesse i at støtte.
Ikke en one-trick-pony
Men adaptoren er ikke en one-trick-pony. Anyware Smart Adaptoren er et multifunkitonsdevice, så vil man ikke bruge den til at dele data med sit forsikringsselskab eller bruge det som indbrudsalarm, kan man eksempelvis bruge det til at overvåge sit indeklima eller som babyovervågning.
Generelt er interessen for de såkaldte intelligente hjem stigende. Analysevirksomheden MarketsandMarkets estimerer, at markedet vil stige fra 329 milliarder kroner i 2015 til 852 milliarder kroner i 2022.
Læs også: Dansk smart home-startup vil indtage hjemmet
Det er dét marked, som Anyware Solutions vil sætte sig tungt på. Derfor går startuppet også meget op i co-creation for at få brugernes forslag på løsninger til egne behov. Og når vi bliver mere og mere bundet op på data, er det vigtigt med tryghed og gennemsigtighed, fortæller Jan H. Christiansen.
”Vi lægger op til, at der bliver lavet en aftale mellem forsikringsselskab og kunde, så kunden ved, hvilke data, der bliver delt, hvor det bliver opbevaret, og hvor længe det bliver opbevaret. Vi gør alt, hvad vi kan, for at være duksedrengen på dette område. Det er afgørende for os, at vi lever op til de lovkrav, der er og kommer,” siger Jan H. Christiansen.