Arkiver

DebatEventsIværksætterlivNyheder

Nordic Growth Hackers #7: Fokus på forretningsmodellen

Nordic Growth Hackers stiller skarpt på digitale vækstvirksomheder, og hvordan de har formået at vækste og opretholde vækstraterne fremadrettet. Målet er at dele erfaringer og løfte hele miljøet, så flere kan gå talerne i fodsporene.

Onsdag aften bød SimpleSite endnu en gang inden for til Nordic Growth Hackers hos Founders House på Islands Brygge. Eventet, som stiller skarpt på hvordan digitale vækstvirksomheder skaber eller opretholder væksten herhjemme, havde denne gang ekstra fokus på forretningsmodeller. Her kunne en tætpakket forsamling se frem til at høre konkrete eksempler på, hvordan nogle af landets dygtigste iværksættere har formået at skabe vækst.

Efter en kort introduktion af SimpleSites CEO og Founder, Morten Elk, startede præsentationerne resolut anført af Unitys David Helgason, der havde følgeskab af TacTiles stifter, Asbjørn Malte Søndersgaard, og Janek Borgmann, CEO for Penneo.

De tre oplæg blev efterfulgt af en livlig paneldiskussion, som gav de tilhørende rig mulighed for at få besvaret deres spørgsmål. Aftenen bød desuden på yderligere inspirerende oplæg fra blandt andre, Gert Sylvest, medstifter af Tradeshift, samt stifteren af Iconfinder, Martin Leblanc Eigtved.

Unity: Vækst over tid

Begrebet growth hacking dækker over, når man i digitale virksomheder arbejder samlet med alle de faktorer, som skaber vækst: markedsføring, produkt, forretningsmodel med flere. Ved at se det store billede og ikke fokusere på eksempelvis markedsføring og produkt isoleret, kan virksomheden opnå en konkurrencemæssig fordel inden for den respektive industri. Men den vindende model kommer sjældent i første hug, hvilket David Helgason i høj grad kan skrive under på.

I sin jagt på vækst var Unity villig til at eksperimentere. Således gik Unity fra en abonnementsbaseret løsning, som dårligt havde holdt virksomheden oven vande, til en freemium-løsning, som dengang var noget nyt. Og derfra begyndte væksten langsomt at tage fart.

”I vores tilfælde var væksten primært produktbaseret. Vores produkt kombineret med innovationen at introducere gratis download viste sig at være en god løsning. Man kan se det som viral vækst, men spredt over flere år. Måske folk har downloadet det og først fortalt det til deres venner ét år senere?,” sagde David Helgason med et smil på læben.

Senere justerede Unity forretningsmodellen yderligere ved at satse på advertising og udnytte Unitys store netværk. I dag laves hvert tredje mobilspil med Unity. De downloades over to milliarder gange om måneden og kan efterhånden også findes inden for konsolspil og virtual reality.

Eksperimentér og lær af dine fejl

Et fællestræk blandt oplæggende var villigheden til at eksperimentere, modtage feedback og lære af sine fejl. Virksomheder som Unity har ikke ramt plet i første eller andet forsøg. Man har ændret, tilpasset og forfinet sin forretningsmodel, så den med tiden er blevet til, hvad den er i dag. Værdien findes ofte i utraditionelle tilgange, for her er der sjældent andre, der satser på det samme.

”Da vi startede, tænkte vi, at det vigtigste var at have kontrol over vores egen core engine. Flere år senere blev vi overbevist om at skifte til Unity, som vi nu bygger vores games på. I stedet har vi fundet værdi på vores analyseside. Vi har udviklet vores eget software til håndtering af vores markedsføringstiltag, som derfor er langt mere effektive end vores konkurrenters,” sagde Asbjørn Malte Søndersgaard.

Spiludvikleren Tactile ændrede strategi og flyttede fokus fra game engine til analyse og performance based marketing. Det fokus differentierer Tactile fra sine konkurrenter og giver virksomheden en konkurrencemæssig fordel.

Indtil næste gang

Aftenen sluttede som den startede, med uformel networking.

Det var syvende gang, at SimpleSite i samarbejde med Founders House indbød til Nordic Growth Hackers-arrangement, og med interesserede tilhørende og oplagte talere bliver nok ikke den sidste.

Skriv et svar