Dansk e-handel i markant vækst

shoponline-pickupinstore-730x365

Den samlede omsætning på nettet steg til knap 44 milliarder kroner i første halvår af 2015 – det er 21 procent højere end i 2014, og skyldes tildels de fleksible leveringsadresser, viser en e-handelsanalyse fra FDIH.

E-handel er og skal være nemt og bekvemt, derfor skal pakkerne leveres dér, hvor det passer kunden bedst. Netbutikkerne tilbyder oftest kunderne forskellige typer levering, og det stigende antal af omni-channel forretninger betyder, at salg via nettet ofte kombineres med afhentning i butikken.

I forhold til sidste år er der sket en yderligere bevægelse mod, at flere forbrugere selv henter deres pakker i pakkeautomater, postbutikker eller i andre steder. I den sidste kategori er andelen steget fra 13 til 17 procent, hvilket hænger sammen med, at flere forretninger tilbyder køb via nettet med afhentning i den fysiske butik. Andelen af ”selvhentere” er nu oppe på 36 procent i 1. halvår af 2015, hvor den var på 32 procent i samme periode sidste år. Levering til privatadressen er faldet fra 55 procent til 50 procent.

Markant vækst i e-handlen

FDIHs e-handelsanalyse for første halvår af 2015 viser en markant vækst i e-handlen, der i 2015 vil vokse med over 20procent, og dermed nå et samlet salg på 90 milliarder kroner.

Der sker løbende forskydninger i måden e-handlen foregår på, og en håndfuld nøgletal fra FDIH e-handelsanalysen viser;

  • Den samlede omsætning steg til knap 44 mia. kr. i første halvår – det er 21 % højere end i 2014
  • 23 % af alle handler blev foretaget med mobile enheder som smartphones og tablets.
  • Tøj, sko og smykker topper med største antal handler (19 % af alle handler)
  • Rejser og kulturoplevelser er højest på andel af samlet omsætning (22 %)
  • Danske netbutikker taber markedsandele og står nu kun for 62 % af handlerne

Skærmbillede 2015-09-03 kl. 10.47.04

Globale-giganter indtager føretrøjen

Selvom dansk e-handel er i fortsat vækst, må danske e-handlende i stigende grad indse, at udenlandske virksomheder løber med danskernes forbrug.

Top 20 listen sidder på næsten hver fjerde handel (22,88%); lidt under niveauet i 2014. Det er værd at bemærke, at Zalando på kun 3 år er gået fra “ukendt” og uden for top 20 til den øverste placering. Coop går med en placering som nummer 7, det er 7 pladser frem fra sidste år. De nye spillere på listen er Nicehair og SAS, mens Telmore og Proshop ikke længere er at finde på top 20.

Skærmbillede 2015-09-03 kl. 10.45.30

Den samlede e-handel i Danmark forventes at runde 90 mia. kr. i år, heraf går en tredjedel eller 30 mia. kr. til udlandet.

Skrevet af

Læs også

Top