Arkiver

Nyheder

Green Tech Challenge-stiftere: “Vi er godt i gang med at fucke verden op”

Inkubator

På fredag er der finale ved dette års Green Tech Challenge. Det er blot to år siden, at de tre stiftere af den grønne inkubator indledte deres togt på at forbedre verden. Nu udvider de til fire nye lande. Vi mødte Martin A. Petersen og Joachim Almdal ved Web Summit. 

Deres veje krydsede i Malaysia. Men det var folkemødet i 2015, der blev skelsættende for deres fælles mission: at fremme grønne tech startups.

Martin A. Petersen er sprogofficersadspirant og har læst statskundskab, og Joachim Almdal er kandidat i filosofi og erhvervsøkonomi fra Handelshøjskolen. Men fælles for dem er, at de begge har de erfaring med at facilitere vækstprogrammer.

Nu står de side om side og med Microsoft i ryggen. På fredag afholder de finalen af dette års Green Tech Challenge.

Hvad bringer jer til Web Summit? 

Joachim: Vi er her af to primære årsager. Den første er, at Green Tech Challenge udvider til fire nye lande, og et af dem er Portugal, og det finder sted her i Lissabon. Til det skal vi bruge en række partnere. Rent forretningsmæssigt er vi jo hernede for at hente de byggeklodser, vi skal bruge for at skabe Green Tech Challenge. Vi taler med nogle fede grønne startups og partnere, der sidder på kompetencer, der kan hjælpe startups med at skalere.

Hvordan fik I idéen til Green Tech Challenge? 

Martin: Vi fik idéen til at arbejde med inkubation, da vi mødte hinanden i Malaysia. Vi så, hvordan man kan rykke mennesker ved at forbinde de rigtige mennesker med hinanden og forbinde dem med ressourcer. Så vi arbejder med en model, der hedder så meget værdi per minut som muligt. Det gælder startups, investorer og partnere.

Joachim: Det er noget, man aldrig helt rammer. Men det handler om at sætte startuppets tid i centrum. Når du etablerer et startup, lægger du selv de fliser, du træder på. Tid er alt, og det har man sjældent nok af. Det, der får os til at stå op om morgenen, er, at vi kan gøre en forskel og blive ved med at optimere det impact, vi har. Vi er i gang med at fucke verden op. 97 procent af alle videnskabsfolk siger, at klimaforandringerne er virkelige, og det er os, der har fremprovokeret det. Men der er ingen af os, der ved, hvordan man udvikler solceller eller forureningsfiltrer.

Hvilken forskel gør Green Tech Challenge så?

Martin: Vi har oftest alt det, som ingenører ofte mangler, og vi kan sætte dem i forbindelse med ingenører og udviklere. Så vi har identificeret to udfordringer for startups, som er at få salg hurtigt nok og rejse kapital hurtigt nok. Det er her, vi sætter ind i løbet af de fem dage.

Joachim: Vi gør det selvfølgelig ikke alene, men vi udnytter det kæmpe momentum, der er blandt startups for tiden. Vores kerneforudsætning er, at det kommercielle kommer før impact. Du skal løse noget for nogen, der er villige til at betale for det.

Martin: Eller som Tesla. Gør grøn sexet. Affaldssortering var ikke sexet for 20 år siden.

Hvor modne skal de startups, der en del af acceleratoren være, før de får det optimale ud af forløbet? 

Joachim: Vi kan hjælpe allermest der, hvor man har fundet et produkt til et defineret marked, og man har de første par kunder. Man står til at skal have kapital ind for at skalere på markedet. De skal til at hoppe op på et springbræt, der fører dem til en masse nye opgaver, også administrative. Men startups fokuserer ikke på regnskab eller på deres kontrakter. Det er meget tidsbesparende for dem, at der er tredjeaktører, der kan guide dem igennem junglen.

Ser I jeres inkubator som en knopskydning i et økosystem og et grønt community?

Martin: Bestemt. Vi gør efter at skabe et globalt community.

Joachim: Det ligger i roll out-planen. Vi ser gerne, at deltagere på tværs af landegrænser hjælper hinanden til at finde fodfæste i fremmede økosystemer.

Kan alle skabe en inkubator? 

Joachim: Der er ikke noget, der afholder andre i at kopiere vores forretningsmodel. Det kan alle i princippet. Det, der satte os foran andre, var, at vi rent faktisk gjorde det. Vi lavede en virkelig grim one-pager. Den tog vi med til folkemødet på Bornholm og scannede hele programmet. Vi fandt frem til, hvem vi ville tale med, og hvor de befandt sig.

Martin: Men folk kan ikke kopiere vores store netværk og forbindelser. Som tiden går, etablerer vi bedre og stærkere partnerskaber. Vi har skabt nogle gode snitflader mellem os, der gør, at vi komplimenterer hinanden godt. Det er svært at kopiere et team og menneskerne i det. Her står vi virkelig stærkt.

Skriv et svar