Du står midt på torvet i Århus og er ikke fra byen og har lyst til en burger, eller du sidder hjemme foran din pc og vil gerne have en lasagne og helst i nærheden, af hvor du bor. Just-eat kender vi, e-takeaway eller Mangospot er også en mulighed og søgning på Google kan man selvfølgelig også gå i gang med. Det er her den forholdsvis nye start-up fra Århus, Anybite synes, der er et marked for deres nye hjemmeside www.anybite.dk
De fire iværksættere mener, at Anybite er en søgemaskine til dit næste måltid. Det skal være visuelt, indbydende og lige præcis den ret man ønsker. Jakob, Jeppe, Rasmus og Søren som de fire iværksættere hedder, har brugt hele sommeren på, at indeksere menukort fra Århus restauranter og caféer. Der har været fokus på at finde det rigtige niveau inden Anybite blev lanceret og der har i hele processen blevet barberet, de funktionaliteter fra der kunne forsinke denne proces.
Flere solgte burgere
For restauranterne kan de få en unik markedsføringsplatform, hvor de kan komme i kontakt med sultne kunder. Her virker forsiden rigtig godt, flotte billeder, hvor man virkelig kan se hvad man kan forvente, at få på tallerkenen. For at blive placeret på forsiden kan restauratørerne betale enten for en uge eller måned. Herefter placeres deres ret på forsiden og dette skulle gerne give flere kunder i butikken.
Formodninger er altid en udfordring, når man snakker om internettet. For restauranterne kan jo ikke 100 % måle deres ROI, ift. den investering de skal lave for at få forsideplaceringen. Her har Anybite en ulempe ift. Just-eat. Her kan restauratøren se præcis hvad der bliver handlet for. Hos Anybite er det formodninger. Giver 1.000 besøgende en ekstra solgt burger eller skal der kun 100 besøgende til. I starten vil Abybite kunne blive mødt af restauratører, der selv om der bliver vist flotte grafer med mange besøgende, kan være skeptiske til at tegne sig for en forsideannonce.
Nu er de i gang
Nu er der gået nogle måneder siden lancering og tjenesten udvider sig langsomt dog stadig forbeholdt Århus. Desværre er det ikke alle retter der har billeder, det er ulempe da det visuelle indtryk man får fra forsiden gør en klar til at bestille. Trendsonline.dk synes derfor det er synd, at når man har fundet en god ret. Så kommer man ind til en mindre inspirerende side hvor der ikke er andet end en pris og tit ingen kommentarer.
Spændende fremtid går dem Anybite i møde
Det bliver spændende at se hvor Århus firmaet med de fire iværksættere er henne når vi skriver 2011. Er hele Århus blevet indekseret, har de lavet en integration til LBS (Location Based Services, der kommer mere om dette emne i et senere blogindlæg) og har de finpudset forretningsmodellen. Trendsonline vil følge op på denne artikel i starten af 2011, hvor vi håber vi kan få et spændende interview Anybite. Vi krydser fingre hos Trendsonline.dk for at det bliver en succes. For vi elsker alt der er online og vi elsker start-ups!
Nedenfor ses nogle inspirationskilder til tjenester der er lidt i samme kategori som Anibyte.dk
www.foodspotting.com
www.eat.ly
www.gomobo.com
Anybite er et spændende projekt med store muligheder, men også flere års indledende udfordringer. De er oppe imod store, stærke spillere på online food-markedet. Klogt at de starter i Århus, da jeg tror, at de skal satse på en glocal-strategy. Med det mener jeg at de skal være helt lokale i deres fokus og gøre Århus 100 % til deres “hjemmemarked,” hvor de bliver godt positionerede og drager nogle erfaringer. Måske tager det 1-2 år alene bare at få Århus til at køre og få alle restauranter med på konceptet her. Har de kapital eller adgang til dette, mener jeg, at de skal udbyde deres service gratis for restauranterne her i opstartsperioden. Herudover skal der arbejdes intensivt og bruges mange penge på markedsføring over for end-user, der jo allerede har dybt indgroede vaner i deres søgen efter mad online.
Just Eat stifter Jesper Buch fortæller i et inspirerende interview med Martin Thorborg her, hvordan de i de første 3-4 år af virksomhedens levetid konstant var på røven og ved at gå ned med stress og manglede penge: http://thorborg.tv/jesper-buch-just-eat.html
Håber at drengene bag Anybite er udstyret med både penge, tid, viljestyrke og masser af hård på brystet, for så tror jeg faktisk at der er en chance for deres koncept. Men faren for at Just Eat eller en anden af konkurrenterne laver noget lignende inden de er kommet på markedet, er bestemt også en trussel for dem.
Ja, tror også det er den rigtige strategi at blive i det lokale med deres netværk og langsomt opbygge tjenesten. Lidt ligesom Mangospot, der langsomt og sikkert er blevet større og større og mere synlige. Desuden skal de finde deres helt egen Value Prop. Der skal virkelig være fokus på eksekvering og ikke udvikling. For ellers kan det nemt blive Davids kamp mod Goliat.