Hvordan vinder man fremtidens magasiners gunst og bliver den ledende teknologi til dette. iPad har allerede nu bevist at der er et marked for denne form for digitale magasiner. Teknologien giver nogle helt nye muligheder også indtjeningsmæssigt, men Apple regnede nok ikke med at de ville indtage denne plads uden kamp, og det kommer vist heller ikke til at ske.
Som vi skrev i vores indlæg om trends var en af de store tendenser som Trendsonline.dk så sammen med rigtig mange andre, lige netop denne kamp. Apple har bevist der er et marked, det er slet ikke udnyttet, men med flere af deres magasin lanceringer til iPad’en har de vist at der er en forretningsmodel for dette, både for udgiveren som Apple selv. Google er snart klar med et modspil til dette og vil være den foretrukne platform til magasin- og avisudgivere til udbredelse af deres udgivelser på tablets og smartphones. Det er ikke helt på plads, men Google er iøjeblikket i dialog med flere store mediehuse for at finde ud af om der er interesse for det.
Den digitale magasinkiosk
Helt præcis hvad Google vil lave vil de ikke ud med, men det bliver en digital magasin / aviskiosk hvor man hvis man har en Android Tablet eller Smartphone kan købe magasiner og aviser. Google vil gøre det nemmere end det er i dag for udgiverne og samtale tage en mindre del af kagen end Apple gør i dag.
Apples modtræk
Magasin udgiverne har fra starten af ikke været de store fans af iTunes Store hvor magasinerne købes digitalt, både det at de mister 30 % til Apple, men især manglende styring af abonnement og hvilke læsere der køber der magasiner har givet dem kvaler. Apple er klar til at lave en forbedring både mht. abonnementer, men også ved at sende informationer videre til udgiverne om hvem der er deres læsere. Dette skal nok være med til at udbrede salget af digitale magasiner endnu mere og gøre udvalget meget større end det er i dag, men om dette er nok til at holde både magasinlæsere som udgivere hos dem er svært at bedømme, men hos Trendsonline.dk tror vi at iPad og Apple har en klar fordel, for Apple har altid været en del af udgivernes hardware valg og der skal meget til før dette ændrer sig.
Hvornår Google kommer med deres spændende online satsning og om den bliver til noget bliver spændende at følge og har du en startup der arbejder med netop denne problemstilling, så ligger succeen måske foran dig. Hvorfor ikke udnytte muligheden ved at kigge mod Apple og Google og udvikle noget der matcher deres forretningsmodel, men bare gør den endnu bedre. Man ved aldrig om Steve Jobs ringer til dig på et tidspunkt.