Arkiver

BlogDebatNyheder

Blog: Fokus – Fremtidens webshop er social

BLOG: Nikolaj Mogensen er gæsteblogger her på Trendsonline.dk og han giver i dag sit besyv med på fremtidens webshop. Nikolaj Mogensen driver ud over sin blog om online marketing, iværksætteri og personlig udvikling en webshop med salg af smykker online samt en webshop med salg af tørklæder. En webshops succes afhænger i høj grad af hvor højt den ligger i søgeresultaterne på især Google. Nettet har over det sidste årti oplevet massive forandringer som følge af de nye sociale medier og den måde vi bruger nettet på har udvidet sig markant. Dette får selvfølgelig også en konsekvens i forhold til fremtidens webshop og dig som e-købmænd. Men hvordan tilpasser du din forretning til netop denne foranderlige verden. Mit bud i dette blogindlæg er at den fremtidige webshop i høj grad skal være social baseret.

Men hvorfor kan en webshop ikke længere bare sælge sine vare som altid?

Svaret skal findes i ovenstående ændringer i nettets natur. Google vil til enhver tid levere det bedste resultat for deres kunder, og Google vandt netop søgemaskinekrigen på at levere sådanne kvalitetsresultater. Men i takt med at nettet bliver stadig mere socialt opstår der således også nye muligheder for at søge på nettet. Det er disse muligheder Google søger at udnytte for på den måde at sikre sig dominansen på et stadig mere gnidret søgemaskinemarked. Google er i mine øjne simpelthen hunderad for at blive overhalet indenom af Facebook. Derfor søger Google nu at gøre deres søgeresultater mere afhængige af sociale relationer og anbefalinger. Derfor skal din webshop afspejle dette i dens opbygning således at den er tilpasset algoritmen.

Google lancerer +1 som konkurrent til Facebook like

Kort fortalt er Google +1 en knap, der er integreret i søgeresultatet og i AdWords resultatet. Brugere kan således ”Plus En” et resultat og derved afgive en stemme eller en anbefaling om at man godt kan lidt reklamen eller søgeresultatet. Det minder umiddelbart utrolig meget om Faceboks Like knap og +1 vil også i fremtiden kunne integreres på hjemmesider på linie med tweet, buzz og like knapperne. Indtil videre er knappen i søgemaskinen rullet ud på den engelske version af Google, men vi kan også godt forvente at det vil ske i Danmark. Jeg vil ikke gå i dybden med præcis hvordan dit social netværk virker i Google, det kan du i stedet læse om i følgende fremragende introduktion til Google +1 af SEO moz. Vi har før set at indgående links fungerer som stemmer på et website og dette har siden starten af Google været søgealgoritmens fundament. Det er det stadigvæk, men med +1 og like har Google fået et stærkt værktøj til at levere endnu mere relevante resultater til brugeren. Når vi snakker social anbefalinger bliver troværdigheden mangedoblet, idet det nu er rigtige personer, der stemmer på en side. Ved en personlig stemme ved Google at indholdet er godt, idet en uafhængig har sagt god for det. Det er hele argumentet for at implementere +1 og ærlig talt så lyder det jo fornuftigt nok.

Sociale tjenester får større indflydelse på søgemaskineresultatet

Google siger ligeud at de vil tilføje social lag til deres søgemaskine. Og det giver også perfekt mening, idet søgeresultatet utvivlsomt vil blive bedre og mere relevant for brugeren. Vi mennesker stoler i høj grad på vores relationer og anbefaler en i vores netværk et produkt så betyder det virkelig noget. Din webshops Facebooks like knap driver trafik ind på sitet via Facebook samt skaber troværdighed på siden til nye besøgende. Udover det så er der indicier for at likes har direkte indflydelse på søgeresultatet og rankingen af hjemmesiden. Læs evt. en artikel om Facebooks og Twitters indflydelse her. Til gengæld ved vi med sikkerhed at Google +1 vil have indflydelse på rankingen Vi har set at Twitter får stadig større indflydelse på søgeresultatet. Blandt andet indgår seneste tweets af personer nu i søgeresultatet på specifikke personsøgninger. Mit bud er at Twitter også i fremtiden vil få stadig større betydning for ranking af hjemmesider. Eksempelvis antal retweets af blogposts og artikler eller tweets om lækre produkter som eksempelvis nogle af de halskæder jeg sælger ;-). Vi kan selvfølgelig aldrig få fuld indsigt i hvordan Google rangerer hjemmesider, men en ting er sikkert: For fremtiden webshop er dens evne til at interagere socialt på nettet vital.

Intern og ekstern søgemaskineoptimering er stadig grundstenen

Når det så er sagt så er både intern søgemaskineoptimering i form af den rette sideopbygning, de rette søgeord, det rette indhold og de rette overskrifter stadig vigtig. Intern optimering sammen med ekstern i form af indgående links fra sider med høj linkværdi og de rigtige ankertekster er altså stadig grundstenen i enhver god position. Den social dimension er derfor blot en tilføjelse til hvorledes webshops søgemaskineoptimeres. Og netop det ord at søgemaskineoptimere flyder i mine øjne sammen med generel markedsføring i fremtiden. Søgemaskineoptimering er ikke længere noget, der gøres i kælderen. I stedet er, og endnu mere i fremtiden, søgemaskineoptimering lig med at udarbejde kvalificeret indhold og gode artikler, der kan høste links, likes, tweets og nu også +1.

Hvordan gør vi fremtidens webshop social?

Det er et godt spørgsmål og et spørgsmål jeg ikke umiddelbart har et svar på andet end hvad før er nævnt om godt indhold. Det første skridt er om ikke andet i det mindste at gøre muligt for folk at like og dele indhold på webshops socialt. Herunder har jeg vist et eksempel fra shoppen. Eksemplet er et par øreringe, hvor de har fået 8 likes, mens at selve Hjort Smykker har fået 243. Så første skridt er altså i det mindste at gøre deling mulig. Dernæst kommer så hvordan vi skaber incitamentet til at dele og hvordan vi som webshop gør os fortjente til at blive anbefalet. Disse overvejelser resulterer, i mine øjne i hvert fald, i en bedre webshop med fokus på kundens behov i stedet for salg. Det skal om ikke andet blive spændende at følge udviklingen. Inden da så vil jeg gerne åbne op for en debat herunder om hvad dine perspektiver er på social indflydelse på webshops.

1 kommentar

  • Mig bekendt, så har de sociale sites allerede stor indflydelse på SERP! Det er der flere forsøg, som har bevist, og jeg mener også, at Google i år officielt har meldt ud, at de sociale tjenester er en del af algoritmerne… Men correct me if Im wrong!

Skriv et svar