Arkiver

Nyheder

Blog: Beintoo løb med sejren til LeWeb’11!

Ved at demonstrere evnen til at forene sociale og kommercielle elementer til et innovativt og bæredygtigt koncept udover det sædvanlige, så lykkedes det for nylig den innovative platform Beintoo at distancere de øvrige finalister i LeWeb’11’s startup-konkurrence.

Af Kristian Højland Hansen


I øjeblikket kan vi ikke komme uden om, at vores internetadfærd i høj grad styres af sociale netværksplatforme og mobile netværksenheder, der i alle udstrækninger fordrer større og større tilgængelighed af informationer. I den forbindelse fornærmer jeg vist ingen ved at postulere, at vi finder det socialt tilfredsstillende at dele ”real-life experiences” med den virtuelle verden med henblik på at tilegne os ”virtual life benefits” i form af social anerkendelse og opmærksomhed. Beintoo vil imidlertid tage den et skridt videre – eller rettere; flere skridt i modsat retning!

Deling af virtual life experiences

Overordnet set vil Beintoo nemlig have deres brugere til at dele ”virtual life experiences” med deres sociale netværk med det formål at vinde ”real life benefits” i form af rabatter/kuponer til diverse forhandlere mm., altså den omvendte verden, som den skarpe læser sikkert allerede har bemærket. Det kan dog virke en anelse banalt og som endnu et mislykket forsøg på at påvirke forbrugernes adfærd på den lange bane, men nej. Beintoo’s koncept holder rent faktisk.

Det innovative i Beintoos koncept er, at de er de første til at ”gamificere” applikationsudviklingen. Oversat til nudansk betyder det, at de tilsætter spilelementer i ting, som ikke er spil. Beintoo har nemlig formået at skabe en spil – og krydsbaseret applikationsplatform (beintoo.com), hvori udviklere af applikationer til både web – og mobile enheder kan integrere de applikationer de ønsker markedsført igennem social aktivitet blandt brugerne af Beintoo. Det behøver ikke nødvendigvis at være spilapplikationer, men kan i ligeså høj grad være applikationer, der fordrer et vidst socialt engagement. Det smarte er imidlertid, at Beintoo igennem spilmekanismer på platformen ”gamificerer” alle applikationer, så selve platformen bliver et ”virtual life center”, hvor dine aktiviteter og præstationer i de forskellige applikationer udmunder sig i forskellige ”achievements”, der i sidste ende giver fordele i den virkelige verden. Fordele som er sponsoreret af forskellige detailkæder, forhandlere m.fl., der ligeledes vil markedsføre sig igennem denne sociale aktivitet.

Præmier opnås ved at dele

Alt efter hvor meget du benytter de forskellige applikationer, og herefter i hvor høj grad du deler din aktivitet og ”achievements” med dine sociale netværk, desto flere ”Bedollars” får du på din virtuelle profil. En virtuel valutaenhed, der angiver din ”Bescore” (som udgangspunkt novice). Denne scorer bestemmer, hvor gode præmier du kan opnå igennem din aktivitet i applikationerne, hvorfor det anlægger et konstant incitament hos brugerne for at dele alle elementer af deres adfærd. Samtidig er der mulighed for at give dine præmier videre som gaver til dine venner, eller udfordre de selv samme i forskellige applikationer – det hele forøger din score.

Eftersom applikationsudviklerne bliver eksponeret hver gang du deler din aktivitet i en applikation – og sponsorerne ligeledes hver gang du deler dine præmier, så har alle 3 interessenter (brugere, udviklere, sponsorer) pludselig en interesse i at opretholde denne aktivitet, ikke mindst når man tænker på værdien af markedsføringen kontra investeret kapital. Heraf Beintoo’s uendelige potentiale og kommercielle bæredygtighed. Med andre ord har man taget et markedsføringskoncept som ”belønning af ønsket brugeradfærd”og videreudviklet det til at have forbrugeren som ”den største mus i trædemøllen”. Det er altså genialt, og det er kun et spørgsmål om tid, før det kommer til DK og resten af Skandinavien.

På nuværende tidspunkt har Beintoo oprettet partnerskaber/sponsorer i Nordamerika, Kina og enkelte dele af Europa (Italien, Frankrig, Tyskland) og bliver i øjeblikket benyttet af over 25.000.000 brugere, heraf over 3.000.000 aktive brugere dagligt.

 

Kristian Højland Hansen, blogger på Trendsonline.dk 


Kristian, som er uddannet markedsføringsøkonom, har i løbet af årene udviklet en stor nysgerrighed og interesse for startup-verdenen. Han er særligt optaget af, hvordan den sociale interaktion udvikler sig i forhold til platforme, medier og kommunikation.

Skriv et svar