Der er mange spillere i dealspacet i Danmark og hver dag bliver der udbudt omkring 100 deals på en dag. Tidligere har der ikke ikke eksisteret et fælles regelsæt for hvordan handlen med online deals skal foregå. Det er der nu blevet taget initiativ til at lave om på, Bownty som vi har nævnt og skrevet om tidligere på bloggen er danske forgangsmænd
Danske deal-virksomheder er blandt de første medlemmer
Blandt de første medlemmer af foreningen var Bownty, hvorefter Sweetdeal og SPOTdeal også er blevet medlem.
“Med sit medlemskab i GDDA ønsker vi at hjælpe såvel virksomheder som forbrugere på deal-markedet ved at sikre fair handler, som alle parter kan være tilfredse med”, udtaler direktør for Bownty Steffen W. Frølund og fortsætter.
“Bownty kan hjælpe forbrugerne ved at sikre, at de deals der vises på Bowntys hjemmeside er af god kvalitet og kun stammer fra deal-udbydere, som er til at stole på. De standardiserede regler vil i højere grad komme virksomhederne, der oftest består af butikker og restauranter, til gode”, udtaler Steffen.
Standardiseret regelsæt sikrer en fair handel
I et forsøg på at skabe en fælles politik på det globale deal-marked, har den frivillige forening Global Daily Deal Association (GDDA) nu lanceret et regelsæt, der har til hensigt at sikre både forbrugere og virksomheder en fair handel. Regelsættet skal standardisere handelsprocessen i forbindelse med salg af daglige deals og derved forbedre alle parters oplevelse på markedet.
Regelsættet inkluderer blandt andet krav om detaljerede produktbeskrivelser og serviceinformationer for forbrugerne, præcise regler for fortroligheden af personlige oplysninger samt en klar politik for salgsproceduren, hvor både forbrugere og virksomheder skal være indforståede. Endvidere indeholder regelsættet krav om en effektiv behandling af klager og en letforståelig tilbagebetalingspolitik.
Flere og flere danskere har i dag fået øjnene op for fordelene ved deal-branchen, men der er også stadig nogle, der er utrygge ved at handle med deals. GDDAs nye regelsæt skaber derfor glæde hos Bownty, der forventer, at den standardiserede politik på markedet vil øge danskernes tillid til deal-branchen.
Denne tillid er en nødvendighed for, at vi sikrer at de kommende startups i dealspacet får det rigtig fundament for glade og tilfredse forbrugere, og med GDDA giver det mulighed for den enkelte startup, og få en blåstempling der sikrer at forbrugeren har tillid til den nye dealside.