En ny tendens fra USA viser at flere og flere startups med forretningsmodellen “prøv før du køber” i øjeblikket får massive investering og gør disse startups klar til at erobre flere markedsandele fra de traditionelle butikker. Prøv før du køber, har tidligere været brugt i traditionelle butikker rundt i verden, og denne metode bliver nu brugt som inspiration til nye startups.
De fleste kan godt lide, at mærke på ting, se om de passer i omgivelserne, prøve det og se hvordan det passer til ens figur. Lazylazy.com, der er den danske portal for tøj og accesories, forsøger i øjeblikket at flytte denne oplevelse online, og har udviklet et virtuelt prøverum. Dette er en måde man kan gøre det på, men tendensen i USA peger mod at man skal have den fysiske vare leveret i hjemmet og herefter kunne prøve den der. Om det drejer sig om briller, tøj eller andet, så skal man prøve det før man køber.
Det forventede markedspotentiale på online handel er global set i år på, $226 millarder, og i 2016 regner man med en forøgelse på 45 %, så det rammer omkring $330 milliarder. Så man kan godt forstå, der er stor interesse for dette fra alle sider. Dem der kan skabe en ny model for, hvordan man får forbrugeren til at føle sig i en rigtig butik har en stor mulighed for at blive vindere. Dette potentiale har flere startups set og har hurtigt tiltrukket kapital fra flere stærke investeringsselskaber. Denne tendens har vi også set i Danmark hvor flere koncepter som Miinto, Lazylazy, Osuma, Nemlig har modtaget større eller mindre investeringer fra investeringsfonde og private investorer.
Hvis man skal kigge på tendensen fra USA, så vil prøv før du køber forretningsmodellen sprede i endnu flere forskellige retningen. For at give lidt inspiration har vi fundet frem til en lille håndfuld, der allerede i dag bruger dette.
Tog&Porter
Er en personlig stylist, der hjælper brugeren med at finde det der passer. Når dette er gjort modtager man et personligt sæt tøj som matcher den stil man har fundet frem til med hjælp fra stylisten. Hos Tog&Porter kan man sende de varer tilbage, der ikke passer ens smag alligevel.
Frank & Oak
Er en Tog&Porter, men kun for piger. Dog er dette også en abonnementstjeneste, så når først man har været igennem en hurtig spørgerunde med hvilke farver man kan lide og hvilke man ikke kan lide etc. så modtager man en pakke hver måned med tøj der matcher stilen. Ligesom Tog&Porter sender man, det tilbage man ikke synes passer.
Warby Parker
Mulighed for at prøve briller. De sender en prøvepakke med 5 slags briller man herefter kan prøve. Hvis man vil beholde et eller flere par betaler man for dem og sender de andre gratis tilbage til Warby Parker.
True&Co
Gennem et hurtigt spørgeskema pejler True&Co sig ind på hvilken type BH man synes om. Herefter bliver der udfra dette fremsendt fem slags der gerne skulle matche kundens smag. Herefter vælger man dem man vil beholde og sender resten gratis retur.
Når en tendens rammer USA, så kommer vi også til at se den i Danmark, det eneste man kan sige med forskellen på USA og Danmark, det er den kapital der er i ryggen på mindre startups. Dette giver dem mulighed for at afprøve nye modeller der kræver en større logistik og varelager. Dette skal dog ikke ses som en begrænsning for danske startups, nærmere en mulighed, der giver en mulighed for at gennemtænke modellen også til danske forhold.
Hvis I har noget på hjertet, gode eller dårlige eksempler på “prøv før du køber” eller selv har prøvet at stable en lignende startup på benene, så skriv endelig en kommentar nedenfor.