Rework, skrevet af Jason Fried og David Heinemeier, hjælper dig til at tænke anderledes omkring dine arbejdsmetoder – hvad der virker for dig, og hvad der ikke virker.
Okay, det er måske ikke den mest tjekkede måde jeg kom på sporet af Rework. Jeg ville ønske jeg kunne sige, at jeg løb ind i David Heinemeier Hansson til Start up boot camp Berlin og vi diskuterede tech trends til langt ud på natten. Men jeg fandt faktisk bogen fordi jeg sad og så en genudsendelse af Hammerslag i Spanien med familien. Der var der en fyr fra Danmark, som havde et vildt fedt hus på solkysten. Han havde et firma som hed 37signals. Det burde jeg så selvfølgelig have kendt, men det gjorde jeg ikke.
37signals laver en række webbaserede produkter til startups, som f.eks. et CRM system (highrise) og et projektstyringssystem (basecamp). På deres website reklamerede de med, at de havde skrevet en bog. Så jeg læste de gratis kapitler igennem på Amazon, og var egentlig meget irriteret over den bedrevidende og overlegne attitude, men besluttede mig for at give den en chance, da jeg også var draget af den spændende form som bogen havde.
The art of Rework
Normalt, når man læser en business-bog, er der en klar tese og organisation, nogle gange endda en læseplan med forskellige ruter igennem bogen. Det er der ikke i Rework.
Bogen er organiseret i en række kapitler som udtrykker en række temaer. Det er ikke helt klart, hvorfor det netop er disse temaer, eller hvorfor de er organiseret på den måde de er, men det er en del af det dragende. Hvert “kapitel” består af en række ultrakorte tekstsegmenter, som sandsynligvis stammer fra 37signals blog. De fylder mellem en og tre sider hver, så det er bestemt overskueligt og hurtigt læst.
Hvor en klassisk business bog er et kort over et område, så er Rework nærmere en feltrapport fra et område. Derfor minder bogen mig allermest om et 2500 år gammelt værk, nemlig Sun Tzu’s “The Art of War”. Denne bog består af 13 kapitler, som hvert er dedikeret til et aspekt af krig, f.eks. “Forming a Siege”, “Doing Battle”, “Terrain” etc. “Rework” har lignende kapitler som f.eks. “Progress”, Competitors” og “Hiring”. Om “Rework” har samme holdbarhed som “Art of War” må være op til eftertiden at afgøre.
Gode råd behøver ikke være dyre
Udgangspunktet for bogen er forfatternes egne oplevelser, hvilket jo er fint nok. Men når man forestiller sig at revolutionere den måde vi arbejder på med udgangspunkt i sig selv som eksempel, skønt det unægtelig har virket for dem, så kravler min indre skeptiker frem og banker på ruden. Hvad nu hvis 37signals er undtagelsen, dvs. en Black Swan som Nicholas Nassim Taleb kalder det? Hvad nu, hvis der kun er plads til et firma af den type (vi kan jo ikke allesammen udvikle vores eget ruby on rails)? Hvad nu hvis deres erfaringer kun gælder indenfor deres snævre niche? Det bliver derfor et trosspørgsmål om man overhovedet kan generalisere.
Men vil bogen så ændre den måde vi arbejder på? Nogle gange kan de gode råd være lidt svære at få styr på. F.eks. når de skriver “Learning from mistakes is overrated”. Så, hvad skal man så? Det ser ud til, at man bare skal lade være med at fejle, eller at man skal lade være med at prøve igen, hvis man har fejlet. Men andre steder i bogen synes de at fremføre det modsatte argument. F.eks. skriver de “You don’t have to live with a decision forever. If you make a mistake, you can always correct it later” (78).
Et andet sted råder de til, at man skal lade være med at planlægge, fordi planlægning ikke er konsistent med improvisation. Det tror jeg er en falsk dikotomi (og kan i den forbindelse henvise til B.S.Christiansen’s “Et liv på kanten”). Planlægning er naturligvis værdiløst, hvis man ikke kan finde ud af at planlægge, men det handler nok mere om at finde det rigtige format for og perspektiv på planerne.
Grillet marshmallow med nutella og honning
Nu var mine fordomme jo blevet opfyldt, så jeg havde egentlig forventet en lang tur hjem, men efter de første 30-40 siders prætentiøse “jeg-er-centrum-i-verden-snak” skete der noget. Måske var det bare mig, der lige skulle vende mig til formen og tage det med et gran salt, eller også blev bogen virkelig bedre. For resten af bogen slikkede jeg i mig som var det grillet skumfidus, med nutella og honing. Den begyndte at ramme nogle virkeligt gode og originale indsigter. Da bogen alligevel ikke er systematisk vil jeg blot give en tilfældig liste af indsigter, jeg godt kunne lide:
“A business without a path to profit isn’t a business, it’s a hobby” (56)
“You have to believe in something (..) you need to know what you’re willing to fight for. And then you need to show the world” (43)
“So before you sing the “not enough” blues, see how far you can get with what you got” (68)
“You don’t make a great museum by putting all the art in the world into a single room. That’s a warehouse” (80)
“Solve the simple problems and leave the hairy, difficult, nasty problems to the competition”(144)
“Do something meaningful. Be remarkable. Stand out. Be unforgetable. That’s how you’ll get the best coverage” (186)
Som en issyl igennem en vandmelon
Jeg kan godt lide den ultrakoncentrerede form, som ligner forfattere som Ernest Hemingway og Rayond Carver, som de også nævner som forbilleder. Der er ikke et ord for meget og man flyver igennem afsnittene. Hvert afsnit får dig til at tænke, og der er en klar pointe. De enkelte afsnit punkterer i de bedste tilfælde indgroede forestillinger som en issyl punkterer en vandmelon.
Bogen er en glimrende bog til startups og små virksomheder indenfor webbranchen, og som sådan kan den kun anbefales. Den er fyldt med gode råd, og spændende skrevet. Der er dog også inspiration til større firmaer og andre brancher, men her er det mere op til en selv at vurdere, hvad man synes passer. så om vandmelonen er verden og virkeligheden eller om den blot er en bestemt type forretning er op til dig selv at bestemme.
Du kan købe Rework på Amazon for circa 70 kroner.