BrowserTexting giver dig mulighed for at skrive, sende og modtage smser på din computer via din Android telefon.
Ved et tilfælde opstod idéen til BrowserTexting, mens der blev lagt kræfter i et andet projekt. Vi tog en snak med Martin Willer Tychsen, en af hjernerne bag virksomheden, om hvordan idéen opstod og de største udfordringer virksomheden står over for lige nu.
Martin er serieiværksætter og har en lang række startups bag sig – én af de mere succesfulde inkluderer StudyShop. Det var da netop også under udviklingen af én af de mange projekter, at idéen til BrowserTexting så dagens lys.
10.000 brugere på 1 dag
”Vores programmør sidder og bakser med det her lille system, som han selv har bygget, fordi han synes, det er så irriterende at sidde og skrive på en smartphone. Vi tænker, at det må der da også være andre der kan bruge. På den måde kommer vi til at starte BrowserTexting…” griner Martin, som samtidig pointerer ironien i at have brugt en masse energi på det oprindelige projekt, hvor imens BrowserTexting dukker op ud af det blå.
Herefter bruger teamet sommeren 2011 på at bygge systemet, så det fungerer ordentligt og ser lækkert ud. Efter et blogindlæg på Lifehacker får BrowserTexting 10.000 brugere på én dag og er vokset lige siden.
I november samme år udgiver de en betalingsversion af BrowserTexting og får den første ordre inden for 2 timer. Selvom der findes en gratis version hos konkurrenten, stopper det dog ikke teamet:
”Vi er den service der koster mest, men samtidig vil vi gerne være den, der virker bedst. Vi kunne udbygge servicen med MMS, fuld synkronisering eller så man kunne se indkommende opkald, men vi fokuserer på at løse et core behov for brugeren…” fortæller Martin overbevisende, og man må indrømme, at det ser ud til at virke for dem.
Netop i modsætning til konkurrenterne forklarer han videre, at BrowserTexting er den eneste service, som krypterer dine beskeder, og de kan derfor ikke læses af andre.
”Jeg ville simpelthen ikke turde bruge vores konkurrenter. De kan teknisk set sniffe i beskederne…” siger Martin og ryster på hovedet.
Udfordringer og muligheder
Men blot fordi man har en god app betyder det ikke nødvendigvis, at succesen kommer af sig selv.
”Vores største problem lige nu er at blive fundet. I den forbindelse kigger vi meget på at optimere vores SEO. Samtidig har vi konkurrenter, som har flere ressourcer til at udbygge deres produkt…”
Men mon ikke der er hidtil uopdagede muligheder for drengene? Virksomheden er lige nu ved at opbygge en erhvervslicens og har netop solgt den første enterpriseløsning til en stor dansk virksomhed, inklusiv et gruppe-SMS-system, som bruges til at få fat i de medarbejdere, som ikke konstant er foran en computer.
”Drømmen er naturligvis at vækste. Vi vil gerne opskalere og taler i øjeblikket med et teleselskab, og så ved man jo ikke hvad der sker derfra…” afslutter Martin.
TrendsOnline har desuden fået lovning på at skrive først om Martins nyeste projekt, som er lige på trapperne. Hold øje med bloggen!