Arkiver

Content PartnereNyheder

Tech-Toolbox – Sådan beskytter du dit varemærke

Rigtig mange startup virksomheder oplever at komme i klemme, når konkurrenter fra nær og fjern misbruger eller stjæler deres varemærke – og dermed deres brand. Læs i denne artikel og hør fra andre startup virksomheder og en ekspert om hvordan og hvorfor man beskytter et varemærke.

”Vi har allerede måttet true den første konkurrent til ikke at misbruge vores navn. Det var en, som havde købt et svensk domæne med vores navn, men som sendte trafikken videre til sin egen taxibooking-app. Så dem måtte vi sende et advokatbrev”, fortæller co-founder i Click A Taxi Nikolaj Køster.

Click A Taxi havde heldigvis sikret sig en varemærkebeskyttelse, men havde de ikke haft det, kunne episoden have kostet dem rigtig dyrt. Først i form af løskøbelse af navnet, men på længere sigt virksomhedens brand.
Det er med andre ord vigtigt at have styr på sine juridiske rettigheder, når man starter en virksomhed op. Trendsonline har i den forbindelse taget en snak med Johnny Petersen, som er advokat og partner i advokatfirmaet DELACOUR DANIA. Han har i 14 år rådgivet blandt andet startup virksomheder om deres rettigheder og er ekspert i varemærkebeskyttelse.

Tænk varemærkeregistrering fra dag ét
Johnny Petersens bedste råd til iværksættere er ganske enkelt at tænke over beskyttelse af varemærker fra dag ét.

“Det er for risikabelt at lade være. Der er alt for mange eksempler på, hvor skadeligt det kan være at enten ignorere beskyttelsen af din virksomheds varemærker eller at udskyde håndteringen af det, fordi du måske tænker, at det kan vente et par år, indtil du har fået etableret virksomheden yderligere. Men på det tidspunkt kan det være for sent”, siger Johnny Petersen og fortsætter:
”Varemærkebeskyttelse bør derfor være en del af virksomhedens forretningsstrategi, hvor man forholder sig til spørgsmål som for eksempel: Hvad er produktet nu? Hvilke yderligere produkter vil komme til i fremtiden? Hvad er den aktuelle markedsværdi? Og hvordan ser fremtidens marked ud?”
En af de startup virksomheder, som fra starten har haft deres varemærke registreret i Danmark, er Queue-it, som tilbyder en online kø-service.

”Vi mener, at det at registrere sit varemærke bør være en vigtig del af det at etablere en produktvirksomhed, og vi vurderede, at det især var vigtigt, fordi det, vi udbyder, indgår i vores navn og dermed har en stærk signalværdi for os”, siger Camilla Ley Valentin, co-founder og CCO i Queue-it.

Søg professionel rådgivning
Det er dog de færreste nystartede virksomheder, der har kapacitet til at analysere de mange juridiske og kommercielle aspekter i forhold til varemærkesituationen. Derfor kan det ifølge Johnny Petersen være en rigtig god idé at søge professionel rådgivning.

“Et advokatfirma vil kunne hjælpe med for eksempel at opbygge en varemærkestrategi. De vil også kunne søge i globale databaser med henblik på at afdække, om eventuelle eksisterende varemærker kan forhindre brugen af netop det virksomhedsnavn, som virksomheden overvejer at vælge”, siger han og fortsætter:
”Endelig kan advokatfirmaet overvåge markedet med hensyn til misbrug af kundens kendetegnsrettigheder samt håndtere tvister, hvis der sker krænkelse af virksomhedens varemærkerettigheder.”

Registrér varemærket i Europa og resten af verden
Det er især en hjælp at få en advokats bistand, hvis man overvejer at få registreret sit varemærke uden for Danmarks grænser. Det gjorde man for eksempel hos de to store startup virksomheder Firmafon og Trustpilot.
”Vi mente, at vi havde internationale ambitioner, og vi valgte derfor at få en advokat til at ansøge om et EU-varemærke”, siger CEO i Trustpilot, Peter Holten Mühlmann.

Det vil økonomisk oftest også være mest hensigtsmæssigt at ansøge om et EU-varemærke, som giver varemærkebeskyttelse i de 27 EU-lande på én gang. Uden for Europa bliver varemærker som regel registreret nationalt.
“Det kan variere meget, hvordan man opnår bedst mulig varemærkebeskyttelse uden for EU. I nogle tilfælde kan det at bruge navnet i sig selv give varemærkebeskyttelse. Men oftest skal du ansøge om registrering af varemærket i de enkelte lande, hvor du ønsker at opnå varemærkebeskyttelse”, siger Johnny Petersen.

Queue-it overvejer også, om de skal udvide deres registrering til at gælde for hele EU.
”Det er et spørgsmål om timing, det vil sige en balancegang mellem risikoen ved at vente og omkostningerne ved at sætte i gang”, siger Camilla Ley Valentin.

Varemærkebeskyttelse er en lille investering
Og omkostningerne ved at beskytte et varemærke kan da også for mange små virksomheder virke dyrt og besværligt, men ifølge Johnny Petersen er det ofte langt dyrere at lade være.
”Et europæisk varemærke koster omkring 7.000 kroner. Hertil kommer udgiften til advokatbistand, som dog er beskeden i forhold til, hvor dyrt og ødelæggende det kan være for en virksomhed, hvis varemærket bliver stjålet eller misbrugt”, forklarer han og tilføjer:
“Virksomheder, der har arbejdet hårdt for at få succes på markedet og som derfor har opnået, at der er knyttet en betydelig goodwill til deres brand, vil næsten uundgåeligt blive udsat for kopiering og varemærkekrænkelser.”

Virksomheder oplever store problemer i Kina
I øjeblikket er Kina formentlig det sted i verden, hvor flest virksomheder – inden for alle brancher – oplever de største problemer med varemærkeovertrædelser. Nogle løber ind i problemer, der er selvforskyldt, fordi de har ignoreret de særlige forhold på det kinesiske marked og ikke søgt om varemærkeregistrering i rette tid, mens andre er ofre for banal pengeafpresning.

“Hvis man kun har registreret sit varemærke i EU, kan man komme i store problemer, hvis man senere ønsker at etablere sig i Kina. På det tidspunkt kan det være næsten umuligt at få sine varemærker registreret, hvis der i mellemtiden er en kinesisk virksomhed, som allerede har gjort det”, siger Johnny Petersen.

[styled_box title=”Sådan registrerer du dit varemærke” color=”grey”]Sådan registrerer du dit varemærke
Det koster som udgangspunkt 2.350,00 kr. i gebyr til Patent- og Varemærkestyrelsen at ansøge om registrering af et nationalt dansk varemærke.
Gebyret ved ansøgning om et EU-varemærke er som udgangspunkt 900 €.
Hvis du overvejer at registrere varemærker i lande uden for EU, er du til enhver tid velkommen til at kontakte advokat Johnny Petersen (jp@delacourdania.dk) med henblik på en uformel drøftelse med hensyn til fremgangsmåde og pris.[/styled_box]

[styled_box title=”Content-partner” color=”white”]Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen medAdvokatfirmaet Delacour Dania. De er et advokatfirma, der kan hjælpe din startup virksomhed. De yder bistand inden for samtlige juridiske fagområder, men har som deres væsentligste arbejdsområde erhvervsretlig rådgivning til danske og udenlandske virksomheder.[/styled_box]

Skriv et svar