Hvis man følger Trendsonline.dk på Twitter, så har man nok lagt mærke til at vi er på Websummit. Hvis ikke, så kan vi fortælle at vi har en af vores nye skribenter med på eventen.
Websummit startede i 2009 som et lille fortagende af nogle venner i Dublin, og er siden vokset til europas største teknologikonference. Her kan du møde alt fra små startups, til ivenstorer med millioner at smide efter den rigtige idé.
Det dominerende tema i år har været europa som det nye Silicon Valley, og der var mange gode råd at hente.
Crowfunding – the other way to market
En spændende keynote omhandlede det ofte hypede crowdfunding. Hvis du er ny til denne verden, så tag et kik på kickstarter. De fleste kender Kickstarter og nogle af de projekter der er blevet finansieret af masserne. Et eksempel er Pebble som indtjente 57 millioner kroner, eller Hubble Kort () som af uforklarlige årsager intet absolut tjente.
Ifølge Danae Ringelmann, co-founder af Indiegogo, kan der være en god grund til at starte din virksomhed via crowfunding; “You save money by pitching online”. Success afhænger af dit produkt, og hvis ideen ikke er god nok så tjener du simpelthen ikke noget. Du sparer på ressourcerne ved ikke selv at skyde penge i et håbløst projekt. Hvis du derimod får finansieret dit projekt, har du både modtaget marked feedback, produkt evaluering og ikke mindst gratis reklame. Jon Soberg fra Blumberg Capital forklarede desuden, hvordan de arbejder med crowdfunding af stratups, som man derved får en økonomisk del i. En hidtil uprøvet model, som han ikke desto mindre var overbevist om er fremtiden.
“VC’s and Angels wont invest 100-200 thousand pounds on your startup, but friends and family will… and they’ll spread it socially”.
Der var dog fælles enighed om at finansieringsmålet skulle være opnåeligt og produktet eksklusivt. Det går simpelthen ikke at have et mål på 40 millioner kroner for et æggeur.
Zennstrom – det handler ikke om at være disruptive
Niklas Zennstrom, co-founder af Skype, var mere konservativ under konferencen. Han pillede ideen om en unik og disruptiv teknologi fuldstændig ned, og fokuserede i stedet på entreprenøren. Fokus burde være på at bygge en god virksomhed, og være med helt fremme. Prøv endelige dine vinger af, men husk også at det kan være ligeså godt at slutte sig til andre. At starte selv kræver stort engagement, og kan lige så godt fejle. Til den unikke ide havde han dog også gode råd;
”If you have something that works, you have to scale quickly, so others dont use your idea. You have to expand internationally”
Hans afsluttende bemærkning var, at Europa havde brug for nogle år endnu for at kunne nå op på niveau med Silicon Valley. Der er ikke nok virksomheder som startups kan lære af, og det er derfor vi blandt andet har brug for konferencer som websummit.