Studyspot er en portal for studerende på videregående uddannelser. Portalen gør det muligt for studerende at hjælpe andre studerende med at dele noter, opgaver, bøger og andet studiemateriale. StudySpot er gratis og samler information og deler den med folk, som efterspørger den. Kaspar Stougaard Christiansen er en af stifterne, og han har fortalt Trendsonline.dk om det spændende tiltag.
Personerne bag projektet er alle selv studerende eller har været det tidligere, og derfor kender de til studiemiljøet på et universitet. Idéen til StudySpot fik de, hver gang de var midt i en eksamensperiode:
”Vi synes man manglede inspiration og ofte så skulle man kende nogle som kendte nogle før man for alvor kunne få noget hjælp. Ofte har universiteterne få ressourcer og derfor ikke tid til at give den feedback, som den studerende har brug for.”
Det var netop det, de ønskede at råde bod på:
” … vores drøm var at give de studerende et space, hvor alt blev samlet og man kunne hjælpe hinanden med både opgaver, noter, bøger, spørgsmål osv. ”
Det har de fået skabt nu med StudySpot, og Kaspar forklarer, hvad de studerende mere præcist får ud af tjenesten:
”Udbyttet for vores brugere er tilegnelsen af viden. Vi forsøger, ligesom Google, at samle viden et sted. Udbyttet for kunden er derfor, at de har mulighed for at finde den specifikke viden, de har brug for her. Samtidig har de også mulighed for at sælge deres bøger eller bidrage med tidligere opgaver eller noter. Vi har en meget effektiv søgemaskine som gør det muligt for den studerende at finde netop det der skal bruges.”
Vi spurgte Kasper om, hvorfor de har valgt at lave StudySpot gratis for brugerne:
”Vi ved, at de studerende er en målgruppe som er meget subjektive i deres valg af hjemmesider og de vil til enhver tid forsøge at finde de gratis tjenester først.”
Stifterne af StudySpot er meget opmærksomme på at følge tendenserne inden for undervisning, og de tror på at de studerendes individuelle behov for forskellige læringsformer vil komme i fokus:
”Vi er begyndt at se på trends indenfor e-learning og videoforelæsninger, da vi tror på, at dette er fremtiden. Vi tror på, at vi kun har set toppen af isbjerget i forhold til at gøre det individuelt for den studerende, hvornår han eller hun vil lære. Dette ønsker vi også at kunne tilbyde de studerende på sigt.”
Kaspar fortæller, at de i løbet af halvandet år håber på, at kunne udvide til resten af Skandinavien. På kortere sigt, er fremtidsplanerne at få endnu flere danske studerende til få kendskab til StudySpot:
”De næste seks måneder skal bruges til at konsolidere os på det danske marked og vi skal have budskabet ud til de studerende på landets skoler og universiteter. Dette har vi bl.a. gjort gennem målrettede aftaler med studieforeningerne, som vi forsøger at have løbende tæt kontakt med. Bl.a. har vi gode aftaler med CBS Studerende indtil videre. Men vi skal bruge de næste 6 måneder på at få udbredt kendskabet til resten af landets universiteter.”
Trendsonline.dk ønsker Kaspar og resten af team StudySpot held og lykke. Vi ser frem til at følge dem i fremtiden.
1 kommentar