Hjælpsomhed er grundtanken bag Deeple, som er en lost and found tjeneste 2.0. Ved at sætte fysiske QR-Tags på sine ting, gør man det nemt for findere at hjælpe dem tilbage, hvis man mister dem. Man slipper for besværet og for at skulle betale dyre summer for genanskaffelse. Tags’ene er linket til platformen deeple.com, hvor findere og ejere kan kommunikere anonymt.
QR-Tags’ene er til alt, som har stor personlig værdi og er let at glemme, men svært at undvære, som f.eks. nøgler, tasker, smartphones og cykler.
Trendsonline.dk har interviewet Anders Højbjerg, som står bag tjenesten, og i dag er ene-ejer af virksomheden:
”De fleste mennesker vil gerne hjælpe andre, når de finder en tabt ting. Men hidtil har det enten været helt umuligt, eller så besværligt at mange ikke gider”. Fortæller Anders
Sådan startede det
I løbet af 2010, hvor Anders gik med overvejelser om at starte Deeple, skød det op med QR-koder overalt i bybilledet – på plakater, i butiksvinduer, aviser og magasiner, og der var flere og flere, der fik smartphones. Samtidig var der stadig mange, der aldrig havde prøvet at scanne en QR-kode, selvom de fleste var hurtige til at fange, hvordan de virker. Anders så et stort problem med brugen af QR-koder i annoncer og reklamer, idet der ofte ikke har været nok mening med at scanne dem.
”Dette gav os idéen til at udnytte QR-teknologien på en anden måde. Når det drejer sig om at gøre en god gerning for et medmenneske, såsom at hjælpe et sæt tabte nøgler tilbage, slog det os, at QRkoder er den oplagte løsning. De fleste vil gerne hjælpe – især hvis det er let – og det er det, at scanne en QR-kode. Det blev så fundamentet til Deeple, som oprindeligt er amerikansk slang for ‘digital people’, og som vi syntes var både mundret og passede godt til vores profil.”
Anders fortæller, at han ikke har været alene om projektet:
”I starten var vi to om at få startet virksomheden ved hjælp af opsparede midler. Jeg er selv
civilingeniør og har tidligere været leder af en outsourcingafdeling i virksomheden Unwire, så
meget kunne jeg lave selv, men vi havde også behov for at hyre nogle folk ind.”
Teamet er internationalt, forklarer Anders
”Vi fik rigtig mange henvendelser, og de bedste viste sig at komme fra Polen, Rumænien og Tyskland, så man kan vel sige, at Deeple er født international.”
Anders fortæller, at det lige nu går rigtig godt for Deeple:
”På nuværende tidspunkt er vi nået så langt med produktmodning og arbejdet begynder at blive nemmere. Vi er desuden netop flyttet ind i et nystartet kontorfællesskab på Refshaleøen sammen med en række andre iværksættervirksomheder, som jeg tror, kommer til at være inspirerende.” Fortæller Anders.
Også fremtiden ser lovende ud for Deeple. Anders forklarer, at der lige nu må fokuseres på kommunikation:
”Vi har undervejs fået både ekstern kapital og nye kræfter med indover, ikke mindst i forhold til at varetage kommunikationen omkring Deeple. Dette er en kæmpe hjælp, når man selv kommer fra en mere teknisk baggrund. På nuværende tidspunkt er netop kommunikationen noget af det allervigtigste, da det gælder om at få bredt konceptet ud”.
70% kommer tilbage
Det store øjeblik, hvor de gik i gang med at teste Deeple, var decideret banebrydende for dem:
”Vi kunne ikke vente på at vores brugere begyndte at tabe deres ting i et tilstrækkeligt stort omfang på naturlig vis, så i stedet besluttede vi at begynde at lægge nøglebundter ud forskellige steder i København – på gader, i parker, ved cykelstativer, i metroen osv. Indtil videre har vi nået at placere 25 sæt og med en genfindingsprocent på over 70% er vi yderst tilfredse – og faktisk en lille smule overrasket over, at vores tjeneste virker så godt. Og langt de fleste nøgler er kommet tilbage i løbet af få timer”
Anders fortæller, at alle tjenesten er blevet taget godt imod:
”Generelt er nøglerne blevet fundet af alle slags mennesker lige fra studerende og buschauffører til pensionister og hjemløse. Derudover er hittegodskoret også begyndt at bruge tjenesten.”
Anders giver nedenfor tre gode råd til iværksættere.
Råd #1: Prøv det af i virkeligheden
Mit bedste råd til andre iværksættere er, hurtigst muligt at komme i gang med at undersøge, hvordan ens produkt virker i praksis. Da vi selv begyndte at teste hvordan Deeple virker, blev projektet pludselig meget mere levende og konkret for os. Det har været en kæmpe fordel. Også kommunikationsmæssigt, hvor folk med det samme forstår, hvad det drejer sig om, når vi fortæller, hvordan en hjemløs med en smartphone scannede vores nøgler tilbage – det er meget mere jordnært i stedet for at skulle forklare dem, at vi er en ‘QR-baseret lost and found tjeneste’. Nogle af finderhistorierne har vi lagt på vores Facebook-side (facebook/deepletalk). Vi har også lært meget af at tage ud til hittegodskontorer og få en snak, og se hvor mange tabte telefoner, iPads og nøgler, der kommer ind hver dag.
Nu er det selvfølgelig ikke et råd, som gælder for alle typer af startups, men hvor man kan, så vil jeg stærkt anbefale hurtigt at komme i gang med at teste ens produkt og i det hele taget få inddraget de mennesker, der er i ‘økosystemet’ omkring ens produkt så tidligt som muligt.
Råd #2: Hav styr på finansieringen
Når man kaster sig ud i et iværksætterprojekt, er det et spring ud i det ukendte. Man har ikke en chance for at vide, hvor projektet vil være et år eller to senere. Selvom man har lagt en god plan fra start, vil der altid være ting der ændrer sig undervejs og udfordringer man ikke havde forudset. Det hjælper at have en god opsparing med fra start, eller i det mindste have en god ide om, hvor man skal få pengene fra, hvis tingene kommer til at koste mere, eller tage længere tid end oprindeligt planlagt.
Råd #3: Tag ikke imod alle gode råd
Dette lyder nok lidt paradoksalt, men min oplevelse er, at man som uerfaren iværksætter, særligt tidligt i forløbet, let kan blive usikker på hvilken vej man skal gå, hvor man skal fokusere osv. Man møder mange mennesker, der gerne vil komme med velmente råd, men de er tit for uspecifikke til at følge i praksis. Opstartsfasen handler først og fremmest om at få teamet til at fungere sammen – hvis man prøver at gå i for mange retninger på en gang, kommer man ingen vegne”.
Trendsonline.dk ser frem til at følge Deeple’s udvikling!