Arkiver

Nyheder

SplitAid gør donationer lettere

SplitAid gør det simpelt at splitte en donation imellem flere velgørende organisationer. Portalen samler alle donationer på ét sted og giver samtidig mulighed for at tilpasse dem løbende efter ønske og formåen. Man kan støtte mere end 50 velgørende formål og man bestemmer selv størrelsen på det månedlige støttebeløb.

Trendsonline.dk har interviewet Rasmus Sindberg, som er idémanden bag SplitAid. Han fortalte os blandt andet, hvordan han kom på idéen:

”Der er simpelthen så mange gode formål og initiativer derude, så det efterhånden medfører en vis handlingslammelse. Jeg forsøgte at komme på en løsningsmodel, der fordrer en positiv beslutning, dermed opstod ideen til SplitAid.”

En ting er at komme på en god idé, en anden ting er den præcise udformning af idéen og hvordan man kan tjene penge på den. Rasmus forklarede om konceptet og forretningsmodellen:

”SplitAid er et splinternyt koncept, der lader brugeren lave en personlig portefølje af over 50 velgørende formål, der støttes med et fast månedligt beløb. Brugeren kan danne sig et overblik og udfærdige en unik portefølje, der deles over eksempelvis Facebook. Vi kræver et administrationsgebyr på 7 kroner uanset støttebeløbets størrelse.”

Rasmus fortæller, at foruden kernefunktionen i SplitAid, som er at få samlet sine velgørende donationer ét sted, så har brugerne set flere fordele i portalen. Med SplitAid får brugerne muligheden for at støtte gode formål men uden medlemsblade, girokort og frekvente telefonopkald.

Til at beskrive brugernes ultimative udbytte af SplitAid, henviser Rasmus til en udtalelse af forskeren Lars Skov Henriksen, han sagde:

”SplitAid er en kompleksitetsreduktion af beslutningsprocessen om at støtte gode formål.”

Rasmus har ikke været alene om projektet. Projektets anden founder er Adam Barry. De to kendte hinanden fra tidligere. Adam var den første, som Rasmus kom til at tænke på, da han fik idéen til SplitAid:

”Da vi i 2009 først blev introduceret var Adam Head of Projects hos Klestrup Partners, som leverede en it-løsning til et teleselskab, jeg var medstifter af. Adams udprægede ro og overblik var afvæbnende for min skepsis, som jeg havde opbygget igennem samarbejdet med en række andre it-leverandører.”

De to har arbejdet sammen om SplitAid, men de har ikke haft noget fælles kontor – hvilket Rasmus ser som en positiv ting, når det gælder om at holde fokus i forhold til tidsplaner og andre projekter:

”Det har været en fordel at SplitAid ikke har noget kontor, så vi har i længere perioder arbejdet parallelt, men i forskellige tempi. I de sidste 3-4 måneder har vi skruet op for kadencen og det har selvfølgelig været en balancegang i forhold til andre projekter.”

Men der har til gengæld været udfordringer i at begrænse funktionerne i SplitAid:

”Adam og jeg har haft et utal af add-ons og ekstra funktioner, som yderligere berettiger portalen. Der har vi måttet være benhårde og fokusere på kernefunktionaliteten og så lancere de ekstra funktioner løbende.”

Rasmus fortæller, at deres vækststrategi primært baseres på online markedsføring og sociale medier og at det er én af de ting, som de vil have fokus på de næste seks måneder:

”Vi har fokus på udvikling af funktionaliteter i tæt dialog med de deltagende organisationer og brugere. Vi har selvfølgelig også et solidt fokus på vækst, men vi er ikke utålmodige: Vi ved at vi tilbyder et produkt der er efterspurgt.”

Hos Trendsonline.dk tror vi på, at tålmodighed betaler sig, så vi er spændte på at følge SplitAid i fremtiden.

Skriv et svar