gomore.dk er en næsten 6 år gammel og efterhånden meget velkendt dansk service hvor privatbilister kan afsætte ledige pladser i deres biler, og passagerer kan finde kørelejlighed rundt i hele Danmark. Grundfunktionen er at bilister udbyder lift, og passagerer booker ledige pladser. Vi har tidligere skrevet om Ants”, der er en lign. service
Som passager kan du oprette liftagenter, der automatisk mailer dig nye lift der matcher dine foretrukne ruter og datoer. Derudover sælger gomore.dk en hostet løsning til organisering af samkørsel og anden fælles transport i virksomheder og kommuner.
Den 4. februar relanceredes gomore.dk og co-founder Lasse Gejl fortæller at der efterfølgende er sat nye rekorder for både nye medlemmer, antal oprettede lift og trafik på sitet.
”Vi arbejder pt. på en række tweaks på baggrund af vores medlemmers feedback, men overordnet er det nye bookingsystem blevet taget overordentlig positivt imod. På de fem første dage alene samkørte gomore.dk’s medlemmer en tur rundt om jorden, og det er vi ret stolte af.”
Derudover har gomore.dk netop lanceret en lukket portal for kollegakørsel til Herlev, Glostrup, Frederiksberg og Bispebjerg hospitaler, og leverer i marts også en samkørselsportal til en gruppe mindre byer i Trekantsområdet.
Et holdbart koncept
Generelt er gomore.dk i stærk vækst med 25.000+ nye medlemmer det seneste år, og mere end 500 lift hver dag fordelt over hele DK. Dette moderne carpooling koncept har det man kalder en netværkseffekt, hvor den udbudte service stiger i værdi sammen med antallet af brugere (det er for eksempel ikke særlig sjovt, eller nyttigt, at være den eneste med en telefon, eller den eneste bruger på LinkedIn). Netop fordi gomore.dk har opnået kritisk masse i Danmark, er det på tide at kigge ud over vores lille hjemmemarked og søsætte en skalerbar forretningsmodel.
Og konceptet er holdbart for vi har alle behov for transport. Transport er i en spændende udvikling fra produktbaserede forretningsmodeller til mere servicebaserede forretningsmodeller der tænker produktet som den service bilen udøver, transport fra A til B, og ikke bilen i sig selv (hos amerikanske Zipcar kan du leje en bil på timebasis). Derudover er gomore.dk et stærkt bæredygtigt argument med fokus på CO2 nedsættende initiativer.
”Grønne forbrugere, høje benzinpriser og den aktuelle politiske dagsorden er alt sammen med til at give samkørsel medvind. Privat samkørsel blomstrer på gomore.dk, og der er stadig større interesse for vores samkørselsprodukt til virksomheder/kommuner.”
Herfra skal gomore.dk tage nye udfordringer på sig. En internationalisering kræver kompetencer både i forhold til produktet, den interne organisering, kulturelle udfordringer og udviklingen af troværdige online user-rating mekanismer. Og Lasse Gejl fortæller at gomore.dk står klar til deres nye udfordringer med tre mand fra deres team, der nu skal gå fuldtid og videreudvikle eksisterende produkter, og en række planlagte nye forretningsområder. I den forbindelse afsøger de markedet for potentielt interessante investorer der deler deres visioner.
”Vi har et stærkt team, en skalerbar forretningsmodel og flere spændende spin-off’s, som vi glæder os meget til at rykke hurtigere på i de kommende måneder.”
Teamet er ramt af en ikke helt tilfældigt placeret optimisme, da gomore.dk har haft stærk vækst siden deres relancering. gomore.dk mener ikke deres nærmeste konkurrenter, Ants, Turen.dk og Pendernet, har ikke haft samme vækst og gennemslagskraft på det danske marked, hverken for privatbilister eller kommuner, og som veletableret service, kan de nu se ud over landegrænserne.
Gomore.dk kommer med de varmeste anbefalinger herfra med både sjove, sociale og billigere transportoplevelser, samtidigt med en lidt bedre samfundsmæssig samvittighed. Hvis du har forsøgt dig med samkørsel, så del gerne dine oplevelser med andre læsere.
Held og lykke fra redaktionen på Trendsonline.dk. Vi glæder os til at følge med i udviklingen!