Arkiver

Nyheder

At gå fra startup til driftig virksomhed

Den amerikanske investor Glenn Solomon løfter i et blogindlæg på CNNMoney sløret for, hvad man skal holde sig for øje, når man går fra at være startup til vækstvirksomhed.

Alle startups, der overlever, oplever på et eller andet tidspunkt at skulle omstille sin virksomhed. For når først virksomheden er etableret, skal fokus indstilles på at øge væksten og blive en driftig virksomhed.

For den amerikanske investor Glenn Solomon er der fire punkter, hvor man som virksomhedsleder skal være skarp.

Hans første pointe er, at man skal finde de skjulte skatte i sin virksomhed. Det drejer sig om de få unikke medarbejdere, der bare er ti gange bedre end resten af de ansatte til sit job. I følge Glenn Solomon drejer det sig om at finde disse medarbejdere og fokusere deres energi på, det de nu engang gør bedst – hvorfor en forfremmelse ikke altid er vejen at gå, når disse skal belønnes for deres betydning for virksomheden.

Glenn Solomons anden anbefaling er, at man skal finde sit svinghjul. Med det mener han, at man som virksomhed skal blive bedre, i takt med at man bliver større. Det handler om, at virksomheden skal kultivere og pleje de ressourcer man har, der kan skabe et potentiel hurtig vækst, som virksomheden kan bringe på markedet, når der skal ekspanderes.

Hold fokus
Det tredje gode råd fra Glenn Solomon er, at holde fokus. Et umiddelbart enkelt råd, men i følge investoren er det ofte besnærende at gå ud fra, at man nu har fundet formlen for sit produkt og udvide med et nyt. Her handler det i langt højere grad om at fokusere på, det man gør godt – og så prøve mindre satsninger af med tiden. Satsninger, der ikke tager fokus fra kernekompetencen i virksomheden.

Sidste råd på bloggen handler om at professionalisere sine processer. Forventningerne til et startup og en driftig virksomhed er nemlig vidt forskellige. Her er det ikke længere en stor sejr, hvis man kan få sit produkt på gaden til tiden – nu er det for eksempel vigtigt at vise, at virksomhedens revenue vokser, og at markedsandelene øges. Måden at gøre dette på er at investere i værktøjer, der giver én den rette feedback i rette tid i forhold til bevægelserne på markedet, så der kan tages højde for disse tendenser i virksomhedsdriften.

Ovenstående var Glenn Solomons bud på, hvad der skal til, for at et startup kan blive en driftig virksomhed. Men har han overset noget, simplificeret noget andet for meget eller er det bare en utopi at opstille en tjek-liste for denne omstilling. Læs hele hans blog her, og deltag i debatten her på sitet.

Skriv et svar