Mange virksomheder har et ønske om at optimere deres onlineforretning, men ofte kan det være svært at finde pengene til det. Det problem har Dennis Cassøe med Be the Specialist forsøgt at løse. Trendsonline.dk har interviewet Dennis, der bl.a. fortæller om alt fra hvordan det hele startede til planerne for fremtiden.
Dennis trådte tidligere i år ud af BlueSEQ, som resultat af at virksomheden rykkede til USA. Dennis havde i mange år arbejdet med online og e-commerce og i den sammenhæng stødt på virksomheder med online udfordringer – alt fra at tiltrække og fastholde kunder til bedre dataindsigt, eller sites med gravende usability fejl. Han syntes derfor, at det var oplagt at arbejdere videre med det:
”Mange af de mindre virksomheder har ofte ikke økonomi til at hyre kompetente online konsulenter og bogmarkedet er uoverskueligt og tidskrævende, så hvad skal de præcist gøre? Derudover har jeg arbejdet med og rådgivet bl.a. online SaaS løsninger og så deri muligheden for at kombinere de to,” fortæller Dennis.
Resultatet blev Be the Specialist, hvor grundtanken er at tilbyde en online platform, som skal kunne give den form for vejledning, som man får hos en professionel onlinekonsulent – både i forhold til råd, metoder, processer og værktøjer, til en brøkdel af prisen. Det er baseret på en freemium model og sikre, at man kommer rundt om hele sin forretning i sit eget tempo
”Jeg var på en inspirerende workshop med Bill Joos, hvor vi lærte at præsentere konceptet på meget få ord, og der blev det til: ’Be the Specialist enables you to optimize your website without consultants or books’ eller med andre ord ’The ultimate checklist for websites’,” forklarer Dennis.
Derudover er ambitionen at samarbejde med konsulentbranchen og lade dem være med til at bygge platformen op. På den måde kan Be the Specialist tilbyde et reelt alternativ til de nuværende muligheder. Det er dermed ikke en erstatning for en kompetent konsulent, men en måde at komme 60-70% af vejen, som konsulenten pt. hjælper virksomhederne med.
Udfordringer og fokus
Som med så mange andre startups, så er Dennis også stødt på udfordringer. Den største har været at få nogle stærke personer med om bord på projektet.
”Efter at have været i startup-miljøet i Aarhus i et par år, har jeg set og lært, hvor vigtigt det er, at have de rigtige personer med på projektet og helst så tidligt som muligt. Så jeg bruger meget tid og energi på at finde to partnere til virksomheden, en som har drevet andre virksomheder inden for online / B2B eller kommer fra en baggrund inden for salg af online / B2B produkter samt en hardcore e-commerce optimeringsnørd. Den sidste ser det dog heldigvis ud til, at jeg er ved at få lukket,” fortæller Dennis.
Dennis er klar over, at der selvfølgelig også skal jagtes en eller flere investorer til virksomheden, men han er overbevist om, at det nok skal lykkedes, når produktet, teamet og eksekveringen er stærk.
Endnu en stor udfordring man ofte står overfor som iværksætter, er at holde fokus i forhold til tidsplaner og andre projekter
”Jeg sætter meget skarpe deadlines, som ikke altid kan nås, men som gør, at der sker fremdrift og jeg fortæller gerne mine deadlines til andre. Det sætter nogle krav til, at der skal ske noget og er med til at fastholde fokus. Det hjælper så også rigtig meget, at vi er nogle stykker på projektet, som derved kan være med til at påpege problemstillinger og løsninger,” forklarer Dennis og fortsætter:
”Generelt set holder jeg mig fra andre projekter. Jeg kan godt lide at have mange bolde i luften, men tror på, at den hurtigste vej til at få en ordentlig virksomhed op at stå, er at fokusere på et projekt og lade resten ligge i skuffen, selvom jeg da løbende ikke kan lade være med at lave lidt rådgivning indenfor online.”
Be the Specialist i fremtiden
For at sprede kendskabet til Be the Specialist, fortæller Dennis, at de vil fokusere meget på partnerskaber. På den lidt længere bane har de også en masse andre ideer.
”I forhold til hurtigt at kunne gå aktivt ind på andre markeder end det danske, leder vi efter en investor. Fra starten af har hele konceptet også været tænkt international, så alt er bl.a. på engelsk”
”Helt kort så er ambitionen, at om seks måneder har Be the Specialist fået minimum en co-founder og vi er gået i dialog med resellers, produktet er nået et mere end acceptabelt niveau og der begynder at være et mindre cash flow i virksomheden,” afslutter Dennis.
Hos Trendsonline.dk håber vi, at ambitionerne bliver realiseret. Vi ønsker held og lykke med det interessante projekt!