LAKOR Soulwear – udkantsdanmark på skateboard

Med en tegning, nogle gode venner og lidt opbakning senere, blev LAKOR Soulwear søsat og i fuld gang med at skabe unikt surfwear og urbane vibrationer.

Vigtigheden af god viral markedsføring viste sig gunstig for den unge Aarhusbaserede iværksætter, Lasse Kornum, som i sin tid startede med at tegne en tegning. Efter opfordringer fra venner og bekendte, blev tegningen trykt på to håndfulde T-shirts, og herefter begyndte en stigende omtale at florerer. I 2011 blev det skelsættende tryk udarbejdet, og nu var både partnere og arbejdstegninger klar til at iværksætte projektet LAKOR Soulwear.

” Ved at tage motiver fra den nostalgiske danske kystkultur og putte dem ind i en moderne kontekst, håber vi at skabe en kontrast der har en humoristisk undertone”

Udtrykket i de karakteristiske prints og motiver har sin inspiration i det degraderede og upopulære udkantsdanmark, hvor fladfisk, fiskere, pelikaner på skateboards og pegende piber pryder både T-shirts, caps og surfershorts.

Udkants Danmark er street smart
Livsstilsmærket tager afsæt i surferkulturen, og teamet bag LAKOR har på kort tid og med hårdt arbejde fået brandet udover scenekanten og ud til de legefulde drengerøve.

”Vi startede firmaet med den tanke at tingene skulle vokse organisk og at det skulle være muligt for os at køre det mens vi studerede. Nu er det ved at blive mere alvor, og vi skal have gjort firmaet til en stabil indtægtskilde.”

Arbejdet i at få omtale og kendskab til mærket startede med en hjemmesidestrategi, hvor prioriteringerne overvejende lå i det unikke indhold samt ved det kvalitetssikrede billedmateriale. En stabil og sikker opstart har skaffet penge i pengekassen, men nu ser LAKOR mod fremtiden og bestræber sig på øget vækst og mere medieomtale.

Det fremadrettede arbejde i at markedsføre LAKOR Soulwear webshoppen, ligger dels i netværksgenerering og i brugen af de sociale medier. Derudover sættes der aktivt ind i arbejdet med at få omtale i medier, hvor promotion er medvirkende til den stadigt voksende kendskabsgrad. Intet er overladt til tilfældigheder hos LAKOR, og der bliver sat ind på alle arbejdsfelter og processor som bidrager til det unikke brand.

”Vi går selv købsprocessen igennem af og til og optimerer, hvor der er plads til det. Derudover forsøger vi at yde en rigtig god kundeservice og elsker at have personlig kontakt med vores kunder. De bliver glade og vi bliver klogere.”

Piberne peger den vej
Med kloge hoveder og glade kunder synes livstilsmærket at være kommet rigtig godt fra start. De strategiske overvejelser og teamets respektive erfaringer har skabt et livstilsmærke, som alle, der har en forkærlighed for enestående designs og pegende piber, kan relatere til findes sig inspireret af. Men LAKOR Soulwear er mere end bare beklædning.

”Det er vores grafiske udtryk, som bærer vores firma og selvfølgelig de konceptuelle og humoristiske ideer bag vores designs. Vi laver ikke bare et print på en T-shirt, men grafikkerne sælges også som kunst og har været udstillet på forskellige gallerier. Vi føler vi har fat i noget som indeholder mere end mode og vi håber det er nok til at folk vil købe vores produkt.”

Til trods for den umiddelbare succes, er det svært for Lasse at spå om fremtiden. Med tanke på øget kendskabsgrad, promotion, udvikling af designs i både kunst og tekstil og en god strategisk markedsføring på forskellige medier, vil LAKOR gøre sit til en succesfuld fremtid.

”Min krystalkugle er lidt utydelig, men hvis jeg ryster den godt håber jeg på at det kommer til at regne med penge. Vi er i gang med at etablere nogle spændende kontakter og så skal vi gerne ud i nogle flere butikker, men hvad det præcist betyder for vores firma må fremtiden vise.” – Lasse Kornum, LAKOR Soulwear.

Skrevet af

Læs også

Top