Daniels time-out: Undskyld, hr. eller fru mediedirektør, jeg forstår jer ikke

Glem det nu, jeg tror ikke på det. Paywalls i deres nuværende form virker ikke, de er bare endnu et tydeligt bevis på, at de større medier ikke er manøvredygtige i det nye forbrugerfarvand.

En “ubrydelig” mur
Berlingske og Politiken kører begge med en Wall der efter hhv. 10 eller 25 artikler smider en ubrydelig mur rundt om alt deres andet indhold. Men med få klik i browseren er du hoppet over muren og direkte ind i et artikelparadis, der ellers kun er for de betalende. Endnu bedre er det, hvis man bruger en automatisk funktion på sin iPhone, så bliver muren helt til grin. Her får man alt indholdet gratis, og samtidigt fjerner softwaren samtlige reklamer rundt om indholdet.

“Hvis jeg var udviklingsafdelingen eller den samarbejdspartner, der havde gennemtænkt denne mur, ville jeg godt nok have røde ører” tweet

Hos andre medier der benytter muren, er den en kende mere effektiv. Her kræver det lidt mere snilde og et netværk af ligesindede med interesse for indholdet på siden. Men hvis man først har bygget en ring op af disse og kender til brugen af Evernote og et par andre tjenester, så er man også kommet igennem murerne der.

Undskyld, hr. eller fru mediedirektør, jeg forstår jer ikke
Deling og muligheden for at dele indhold på en hjemmeside giver trafik, punktum. For at skære det helt ud i pap, så bliver delt indhold ikke overraskende læst af andre, men der er også stor mulighed for, at personen der læser det delte indhold, igen liker, tweeter eller deler det igen gennem andre kanaler. Men stop lige en gang. Hvad hvis det man deler, er bag en paywall – hvad sker der så? Do the math!

“Måske virker paywalls overfor familien leverpostej, men det virker ikke overfor den fremtidige forbruger.” tweet

Den nye generation, som gerne skulle blive betalende brugere på de danske mediesites, er vokset op med internettet, de sociale medier og en tættere connection med mange flere venner online. Den nye generation ved hvordan man klarer sig i det nye medielandskab, og de ved også hvordan man får adgang til indhold fra alle kanaler. De er hackere og kender til smutvejene, og hvis de ikke gør det nu, så gør de det så snart en ven har fortalt om det på de sociale medier.

Hvor var medierne?
Der er mange tiltag, der fokuserer på medier, og teknologier der kan ændre mediebilledet. Men hvor var Lisbeth Knudsen og Anne Mette Svane til Hack/Hackers? Og hvor var de til Startup Weekend media? I mine øjne er de store mediehuse en supertanker, der har sat kursen én vej, og hvis denne kurs skal ændres, tager det mange gange længere tid end de små manøvredygtige speedbåde, der sejler rundt i samme farvand.

“Den nye generation som gerne skulle blive betalende brugere på de danske mediesites, er vokset op med internettet, de sociale medier og en tættere connection med mange flere venner online.” tweet

Ctrl+alt+delete
Jeg snakker med mange journalister og folk fra mediebranchen, og de spørger altid hvordan de nuværende medier kan overleve med faldende annonceindtægter og de her paywalls, der ikke virker. Kort fortalt siger jeg, der er brug for en genstart, men jeg vil måske ændre det og sige at der er brug for endnu mere end det.

Et godt eksempel er Washington Post i USA der blev opkøbt af founderen bag Amazon, Jeff Bezos. et traditionelt mediehus med en historie og traditionstynget kultur, der heller ikke kunne få det til at spille. De er ved at foretage en genstart, som kan blive en inspirationskilde til hvad mediehusene kan gøre. Og jævnfør nedenstående tweet fra Lisbeth Knudsen, er jeg sikker på, at topfolkene i de danske medier kan finde inspiration fra Jeff Bezos indtag i medieverdenen.

— Lisbeth Knudsen (@KnudsenLisbeth) August 10, 2013

Læs her om Washington Post på digitalt speed: http://t.co/GFmExsAQTQ.

Skrevet af

Læs også

Top