Tatau.dk launchede deres online platform, der skal samle tatovører på ét sted. Siden deres launch i maj måned i år, har de nu rundet 100 oprettede tatovører, og fortsætter mod målet om at blive det site, som man tænker på, hvis man skal have en tatovering.
”Vi er sikre på, at en masse brugere vil få gavn af Tatau både nu og i fremtiden. Det er meningen, at brugere vil bruge Tatau til at researche sig frem til den rette tatovør, og vores mål er at skabe tryghed gennem vores side. Markedet kan virke meget uoverskueligt og svært at finde rundt i, og derfor er det vores job at gøre det mere attraktivt og gennemsigtigt.”
På Tatau.dk kan man således få overblik over tatovører i din by eller region ved at søge efter postnummer eller bruge kortet. Hver oprettede tatovør er registreret med butikkens adresse, kontaktoplysninger, priser og et galleri hvor man kan se tatovørens stil. Derudover har de også mulighed for at tilføje deres historie som tatovør. Der er også et ratingsystem med kommentarer, hvor man kan læse hvad andre brugere har sagt om den pågældende tatovør.
”Tatau.dk kan fungere som et redskab for forbrugerne, så de kan få det helt rette overblik over og kendskab til markedet af tatovører i Danmark, inden de får lavet noget så permanent som en tatovering. Siden fungerer som en slags Trust-pilot, så forbrugeren kan se, at tatovørerne lever op til kravene om sterile, hygiejniske forhold og brug af organiske farver, samt læse anmeldelser fra andre der er blevet tatoveret det givne sted.”
Tatau.dk er programmeret fra bunden, og teamet har dermed skabt sit eget CMS, som ikke er bygget på de andre kendte CMS platforme som eksempelvis WordPress. På længere sigt betyder det, at de løbende vil have mulighed for at tilføje nye funktioner og muligheder skræddersyet til deres kunders behov.
”Den største udfordring har helt klart været den økonomiske. Det at bruge 30.000 kr. på en hjemmeside mens man er på SU, er svært og vi har jo mange planer for Tatau og hjemmesiden, og vi ønsker den videreudviklet, men det koster. Planen var at få en programmør med i teamet, men vi har desværre ikke fundet en endnu.”
Fokus på value propositions på deres tosidede platform
De to iværksættere bag Tatau.dk er klar over, at de er afhængige af at opnå en vis masse, for at deres platform vil føre til nogen indtægt for teamet.
”Eftersom vores side skal fungere som bindeled mellem tatovører og mulige forbrugere, er målgrupperne afhængige af hinanden. Hvis vi ikke har nogle tatovører på siden, vil den ikke være attraktiv for de mulige forbrugere. Hvis der på den anden side ikke er nogen, der besøger siden, vil tatovørerne ikke betale for at blive registreret. Hvis Tatau.dk skal blive en succes, er det derfor vigtigt, at vi gør siden attraktiv for begge målgrupper.”
”For at møde forbrugernes behov er det vigtigt, at vi får registreret så mange tatovører på tatau.dk som muligt. Tatovørerne bliver Tatau-kunder og siden kommer som sagt til at fungere som markedsføring for de registrerede tatovører samt som kommunikationskanal til potentielle kunder. Nettet er blevet det nye store sted at handle og indhente informationer, derfor er nettet også et oplagt sted at nå ud til sine kunder.”
Tatovørerne opretter deres profil på Tatau.dk, som fungerer som en reklameplatform og et salgsværktøj. Værdien for tatovøren består i muligheden for at markedsføre sig og nå ud til kunder fra hele landet, som med stor sandsynlighed ikke ville have hørt om dem på anden vis.
Den anden side af platformen er forbrugeren. Gennem Tatau.dk får forbrugeren en gratis service i form af overblik over landets tatovører, samt en rådgivning gennem ratingsystem.
”Værdien hos forbrugerne ligger i, at de får mulighed for at se/læse om mange forskellige tatovører samt læse andres vurdering af dem. De får altså muligheden for at lave en gennemgående research af de mange tatovører på markedet, så de kan finde frem til den helt rette til deres behov. Desuden giver siden forbrugeren en sikkerhed og tryghed i, at alle de oprettede tatovører lever op til kravene omkring hygiejne og brug af organiske og naturlige farver.”
Tre iværksættere fra Erhvervsakademiet Århus
Som mange andre startups er Tatau.dk også opstået ud af iværksætterens eget behov. Martin Jørgensen fik ideen for år tilbage, da han selv ville have sin første tatovering, og ikke vidste hvor han skulle henvende sig. Det resulterede i en ”ikke så pæn tatovering”, som han fortæller. Flere år, og tatoveringer, efter fik Martin en bedre forståelse af tatoveringsmarkedet og så noget der kunne skabe et bedre og mere generelt overblik over markedet på en nem og overskuelig måde. Martin pitchede ideen til sin studieven Joseph A. Sørensen, som hurtigt var med på ideen og de to ejere gik i gang med at udvikle deres idé til et konkret koncept.
”Det blev starten på Tatau.dk, som vi selv skød penge i til den programmør, der har lavet hjemmesiden. Rasmus Gajhede kom efterfølgende med i teamet, da vi begyndte at få travlt.”
Martin og Joseph har gået i samme klasse på Erhvervsakademiet Århus, hvor de læste en markedsføringsuddannelse i iværksætteri. Martin og Rasmus er barndomsvenner, der både har gået i klasse sammen i folkeskolen og på handelsskolen. Rasmus læste desuden samme uddannelse på Erhvervsakademiet Århus årgangen efter de to ejere af Tatau.dk, så lysten og interessen for iværksætteriet har de tre drenge i Tatau-teamet til fælles. Projektledelsen er en fælles tilgang til deres startup, som de har formaliseret i teamet, for bedst at kunne eksekvere.
”Vi studerer jo ved siden af og har også fritidsarbejde, så vi har været meget opmærksomme på at have både en tidsplan og delmål. Vi har haft fokus på at mødes 3-4 gange om ugen for at arbejde intensivt med Tatau, der ud over har vi været gode til at opdele forskellige ansvarsområder så vi hver og især kunne arbejde fra privaten med netop vores område.”
”Det har været nemt for os at holde fokus ikke alene fordi vi virkelig brænder for det vi laver, men også fordi vi er så heldige at vi igennem vores uddannelse kunne komme i praktik i netop vores egen virksomhed og skrive vores bachelorprojekt om Tatau.dk.”
På den måde har tatau formået at bevæge sig i retning mod deres mål, om at blive en nem og sikker platform for alle danske tatovører og alle dem der er sultne efter en ny tatovør.
”Målet er at når folk tænker på at få lavet en tatovering, skal det ske igennem vores side. Tatau bliver efterhånden mere og mere kendt, og derfor skal siden videreudvikles så vi kan få tjene på siden via deals, kampagner osv.”
”Vi har ikke hvilet på laurbærrene og har fra start turde satse på vores ide. Vi fik hurtig sat gang i en programmør og fik taget kontakt til en masse tatovører for at høre hvad de mente om en platform som Tatau.dk og der konstaterede vi, at vi havde fat i noget rigtig.”
Tatau.dk deltog i en stor messe i København i forbindelse med deres launch tidligere i år og fik derigennem en masse kontakter. I denne weekend kan man finde dem på Bogmessen i Bella Centeret.
Her fra Trendsonline lyder der et “Velkommen!” og vi glæder os over entusiasmen og professionalismen, som er lagt for dagen hos de tre iværksættere i teamet bag Tatau.dk.
1 kommentar