I uge 47 inspirerede Pitch-your-startup-guru Bill Joos i Symbion hos Accelerace. De fremmødte iværksættere kunne tage lektien med hjem, at man i den perfekte pitch skal kunne beskrive sig selv med kun 7 ord.
Danmarks Vækst- og Ivæksætter uge 2013 bød på inspirerende arrangementer for hele landet. Accelerace havde inviteret selveste Bill Joos, som kom hele vejen fra Silicon Valley for at lære de danske iværksættere, hvordan man pitcher sit startup.
Bill Joos har mange års erfaring fra flere af verdens største virksomheder. Han har været Vice Precident of Entrepreneur Development at Garage Technology Ventures, som var en early stage venture capital virksomhed, som han blandet andet co-foundede med startup guru og forfatter Guy Kawasaki. Både ved Garage og i årene efter specialiserede Bill Joos sig i at give klienterne hands-on, action-orienteret strategisk og taktisk coaching. Derudover har Bill Joos haft salgs og marketing stillinger ved forskellige førende tech virksomheder blandet andet IBM samt været Vice President of US Sales at the software division of Apple. Kombinationen af disse erfaringer har givet ham indsigt i et bredt spektra af teknologier og tech virksomheder fra startups til mature industry powerhouses. Så i 2004 startede han sin egen virksomhed Go To Market Consulting og har nu klienter over hele verden.
Ifølge Bill Joos, som også har været dommer til diverse Pitch konkurrencer, skal du kunne beskrive hvad din virksomhed laver eller hvem I er med blot 7 ord. Tallet er udvalgt på baggrund af din pitch skal kunne give mening men også være konkret.
”Long is Lazy, Brief is Hard”
gentager Bill Joos flere gange, og uddyber at det selvfølgelig ikke er nemt at fortælle hvem man er med kun 7 ord, men som han citerer Albert Einstein:
”If you can’t explain it simple, you don’t understand it well enough.”
Strategien går ud på, at man først finder 7 passende ord, og denne korte pitch vil kunne bruges som tag-line i sin markedsføring og for eksempel på sine visitkort. Herefter kan du så finpudse og tilføje et par flere ord, så din pitch bliver helt skarp.
Til strategien fulgte et uddelt positioning template, hvor man med få ord skulle definere sit marked, sin value proposition og ikke mindst sin main competition. De 138 iværksættere deltog aktivt i legen om den mest fængende pitch, og blev inspireret af hinandens formuleringer.
Trendsonline legede med og vores pitch lyder:
“Førende netmedie dedikeret til danske startup teams.”
“Trendsonline arbejder for at samle og støtte det danske startup økosystem”.
Hvem er du med 7 ord?