Apoteksbranchen skal begynde at kigge sig over skulderen, for det kan meget nemt være den næste branche, der er på vej til at blive disrupted. Contracept.io, der har haft stor succes med deres p-pille app, lancerer nu et website med samme funktion.
Forsøg på disruption af markedet er allerede i gang med salg af visse medicinalprodukter på webshops, men det er aldrig slået ordentligt igennem blandt forbrugerne. Men startuppet Contracept.io, der har haft en gratis app i app-storen er klar med en opdatering, der i samarbejde med et dansk apotek giver mulighed for at kvinder, kan abonnere på p-piller for et lille beløb hver måned. Samtidig med den nye opdatering lanceres et website www.minp-pille.dk med samme funktionalitet til kvinder, der ikke har en smartphone.
Vi har tidligere skrevet om Contracept.io og deres gratis p-pille app, der er blevet downloadet mere end 30.000 gange.
Apoteket i lommen
Contracept.io har de seneste måneder lavet grundig research og identificeret de processer, der kan optimeres for, at man kan ændre den måde, som kvinder køber p-piller på. Efter denne analyse fandt de frem til, at abonnementsbaseret p-pille-salg var noget som kvinderne direkte efterspurgte.
“Vores primære servicefordel bliver at vi praktisk taget smider apoteket i lommen på kvinderne og sørger for at holde styr på alt for dem, uden at de skal røre en finger,” udtalte Imran Rashid, da vi talte med ham til dette års TechBBQ.
P-piller med Posten
Salg af medicin online er en stor industri, og Imran og teamet bag Contracept.io planlægger at udfordre denne. Første vertikal, altså en produktgruppe, bliver salg af p-piller, og hvis de får succes med det, venter der mange nye vertikaler. Men nu handler det om at tage en så stor bid af af det danske marked på 90 mio. og herefter det globale på marked på 15 mia. inden for salg af p-piller.
“Fordi vi allerede har en etableret en brugerbase bliver vores væsentligste mål at gøre P-pille abonnementet til det samtaleemne, som kvinder gerne vil fortælle deres veninder om,” forklarer Imran Rashid og fortsætter:
“Det bliver super vigtigt at etablere vores tagline ‘P-piller med Posten’ og dernæst identificere, hvilke dele af vores værdikæde, kvinderne er mest glade for og derefter maksimere den oplevelse.”