Arkiver

E-handel

WordPress i samarbejde med Google Analytics

Google Analytics kan nu installeres i forbindelse med WordPress og forenkle e-commerce branchens hverdag.

Google Analytics er en softwareservice der hjælper websites med at følge trafikken på websitet, samtidig med at den identificerer trends og beskriver de besøgendes adfærd. Dette kan i sidste ende få indflydelse på websitets marketingstrategi, konversion, indtægt og profit.[quote_box_center] WordPress er det mest populære content management system med mellem 48% og 62% af det totale CMS marked- ifølge Builtwith, Opensource CMS and W3Techs.[/quote_box_center]

E-commerce branchen har taget WordPress til sig og der findes omkring 250.000 websites der anvender WooCommerce. Det der gør WordPress attraktivt, er det populære WordPress plugin, der tranformerer WordPress CMS til en funktionel e-commerce platform.

WordPress lancerede denne funktion i 2006 og efterfølgende er WP e-commerce, som er en del af WordPress pluginsne, blevet anvendt mere end 2. mio. gange. Det betyder altså at der findes mere end 100.000 e-commerce sites, der anvender WordPress’ funktioner i dag.

Grundet Google Analytics og WordPress store succes, giver det god mening at demonstrere, hvordan de to løsninger kan fungere sammen.

Få Google Analytics Tracking Code:

Åben programmet Google Analytics og gå ind i administrator funktionen.

1

 

 

 

 

 

Derefter skal programmet Tracking Info åbnes

2

Efter klikket på Tracking Info navigeres der videre til Tracking Code, som åbnes i et nyt vindue. Dette nye vindue indeholder a snippet JavaScript tracking code. Denne kode skal kopieres og sættes in place funktionen på WordPress siden.

3

Tilføj tracking code til WordPress

Åben WordPress administrationsfunktionen, vælg herefter Apperance og derefter Editor, som åbner op for theme editor. Denne funktion skulle give adgang til ændring af WordPress theme files

4

Google Analytics tracking code vil være gemt under WordPress header file (header.php) eller footer file (footer.php). Hvis placeringen af tracking coden finder sted under header file, vil Google Analytics starte deres målinger når websitet begynder at loade. Fordelen ved dette er at man prioriterer at alle besøgende vil blive talt med i statistikken.

Ved placering i footer file vil betyde at hele websitet skal være loadet før Google Analytics vil gå ind og foretage målinger, fordelen ved dette er at JavaScript kan gå ind og hjælpe til med en hurtigere læsning af websitet.

Med editor funktionen åben vælger du hvilken placering Google Analytics skal arbejde ud fra.

5

6

Tilføj linjer og tilføj Google Analytics tracking code til header.php. filen.

7

Derefter er Google Analytics installeret og vil foretage målinger på websitet.

Dette er et godt tiltag til startups, som i startfasen ikke prioriterer avancerede features som custom variables eller e-commerce tracking. Læs mere her

Skriv et svar