Danske Autouncle er ikke på cruisecontrol, men gearer op og gør klar til at indtage Europa. Dette gøres med en mindre investering fra to business angels, som også bliver nye bestyrelsesmedlemmer.
Autouncle er en søgemaskine for brugte biler, der skaber overblik ved at samle og vurdere bilerne på markedet med fokus på transparens for forbrugeren.
Med to nye investorer, som også får plads i AutoUncles bestyrelse, får Autouncle endnu mere kraft under motorhjelmen og samtidig en unik viden om, hvordan man bygger en skalerbar forretning op inden for netop dette felt samt netværk i Europa og verden.
“AutoUncle vil ændre måden forbrugerne køber brugte biler på”
De to nye investorer har til sammen den nødvendige tyngde, der kan bære Autouncle videre. Den ene af de to investorer er Thorvald Stigsen en kendt mand i startupmiljøet og bl.a. founder af succesen Momondo.
Den anden investor er Jan Dzulko, som tidligere har været med i bestyrelsen og været CEO hos Tysklands største prissammenligningsside Check24.de.
Thorvald Stigsen er sikker på, at Autouncle bliver en succes og glæder sig meget til at hjælpe med yderligere vækst.
“Autouncle vil blive en stor forretningsmæssig succes, og jeg er spændt på at investere og deltage i dette eventyr,” siger Thorvald Stigsen, og fortsætter:
“Jeg tror, Autouncle vil ændre den måde, forbrugerne køber biler på, og dette vil have en enorm indflydelse på industrien i hele det europæiske marked.”
Anderledes alternativ rusker op i branchen
Autouncle blev foundet i 2010 og har i dag en tilstedeværelse i otte lande, hvor de fx nyder stor succes i Tyskland. De skiller sig ud med deres visuelle præsentation og en algoritme, der automatisk vurderer, om et bilkøb er en mindre god, god eller super god handel.
Autouncle forsøger at disrupte brugtbilshandlen online, og hvordan man som forbrugere får et transparent overblik. Vi har tidligere interviewet Johan Schjødt i en podcast om AutoUncle. Her fortalte han, at der hele tiden har været modstand fra branchen. De har dog bevist, at deres model og fokus med transparens var den helt rigtige og kommer hele tiden et skridt længere frem. AutoUncle dækker i dag over både webservice og app og har lavet samarbejde med SKAT og mange andre instanser.
Modstanden er typisk, når et startup går ind og udfordrer status quo og prøver at ændre dette. Hyperaktuelt har man set, hvordan amerikanske Uber udfordrer markeder i flere lande inden for taxabranchen og den modstand, de møder i fx London og Paris. Men det er forbrugerne, der bestemmer, hvem der vinder den kamp, og her handler det netop om tilgængelighed, transparens og enkelthed:
“Autouncle er dybest set, hvad nettet handler om. De giver magten tilbage til forbrugerne og ændrer gamle modeller og supply chains. Nogle spillere på markedet vil altid kæmpe imod denne bevægelse, men denne magt til forbrugeren er et winning game,” siger Thorvald Stigsen afslutningsvis til Trendsonline.dk.
2 kommentarer