Siden The Cloakroom blev lanceret for et år siden, har tjenesten opbygget en månedlig millionomsætning og 40 arbejdspladser. De to stiftere er danskerne Kasper Brandi Petersen og Asbjørn Jørgensen, der efter en investering på 2 mio. kr. og efterfølgende vækst, nu har sikret sig endnu en investering – denne gang på 9 mio. kr. fra et engelsk ventureselskab og en privat investor.
Med kontor i Amsterdam valgte de to stiftere at starte The Cloakroom op i Benelux-regionen, og ekspanderede så til Danmark i februar i år. På det danske marked er The Cloakroom indtil videre den første og eneste personal shopping tjeneste.
Et visionært team tiltrak investorkapital
The Cloakroom har tidligere fået en mindre investering af den danske iværksætter og investor Klaus Nyengaard (Wahanda, Sekoia m.fl. og tidligere Group CEO af Just Eat), og den nyeste investering på 9 mio. kr. kommer fra det London baserede ventureselskab Connect Ventures og den hollandske iværksætter Kees Koolen (advisor i Uber og tidligere CEO i Booking.com).
“I’m excited to be working with the Cloakroom team and to make Connect Ventures’ first investment in Amsterdam. While the company’s rapid growth and early profitability got us interested, what we found most compelling was the vision Asbjørn and Kasper have of building a global customer-centric fashion retailer and the team they’ve recruited to achieve it,” siger – den kvindelige – Managing Partner Sitar Teli, der tidligere har investeret i blandt andet SoundCloud og transport app’en Citymapper, og fortsætter
“We believe Cloakroom represents the future of shopping for consumers, a future focused on convenience and personalisation.”
Kasper Brandi forklarer, at den nye investering blandt andet skal betale et showroom i København.
“Vi satser på at have 15 danske personal shoppers i år, og alle kunder får adgang til et smukt showroom i centrum af København, hvor vores dygtige kvindelige personal shoppers altid hilser dem velkommen med et smil og et glas premium whisky,” siger co-CEO Kasper Brandi Petersen.
Danmark er ikke et slemt sted at drive forretning
Det var en logisk strategi, at teamet startede virksomheden op i Holland, da The Cloakroom fra dag et har haft hele Nordeuropa som sit marked, og den store havn i Rotterdam gør Holland til et logistisk knudepunkt i Nordeuropa. Konceptet tilbyder kunder en personal shopper, som overtager deres tøjindkøb.
- Baseret på en online quiz og en telefonsamtale, tilsendes kunden personligt udvalgte tøjartikler.
- Kunden udvælger de stykker tøj, som han ønsker at beholde.
- Resten sender kunden tilbage i samme æske med porto betalt.
- Betaling sker først ved returnering af uønskede artikler.
Deres tjeneste opkræver ingen gebyrer, og kunden betaler kun det tøj, der bliver valgt – netop derfor gav det mening at vælge Holland, men Kasper Brandi Petersen og Asbjørn Jørgensen har siden da fået øjnene op for Danmark.
“Da jeg arbejdede i Maersk havde jeg i en periode en månedlig klumme i Berlingske Business, hvor jeg ofte var negativ omkring Danmark som arbejdsmarked og vækstland. Jeg har det seneste år lært, at Danmark bestemt ikke er et slemt sted at have en virksomhed af den simple årsag, at der er så meget talent til rådighed,” fortæller Kasper Brandi Petersen Trendsonline.dk.
Det var også udsigten til færre omkostninger på grund af de lave skattesatser, der betød at valget faldt på et hovedkontor i Amsterdam.
“Vi har haft så travlt med at overtale danskere til at flytte til Amsterdam og arbejde for os, og nu er vi hoppet i den anden grøft og er store fortalere for et lokalt kontor, på trods af hvor dyrt det er i København forhold til at have danskere siddende i Amsterdam.”
Kasper Brandi Petersen og Asbjørn Jørgensen forbliver på hovedkontoret i Amsterdam, men åbner et lokalt kontor i København, hvor også det svenske team skal sidde. Trendsonline byder The Cloakroom hjertelig velkommen tilbage til Danmark.
Undrer mig over, hvorfor ingen af de nuværende webshops eller fysiske butikker har lavet dette koncept. Konceptet burde da ikke være så unikt, at ingen har tænkt på det før.