Den danske iværksættervirksomhed Cope it har udviklet en mobil platform, som giver tandlæger mulighed for at hjælpe patienter med deres tandlægeskræk på en ny måde. På kun otte måneder har holdet bragt produktet til marked og skaffet flere kunder.
Cope it tilbyder blandt andet en app, som hjælper enkelte patient med at håndtere sin angst før og under besøget hos tandlægen, og med det skaber Cope it teamet en helt ny kanal mellem patient og tandlægeklinikken.
Ved hjælp af Cope it’s app kan tandlægepatienter gennemføre forskellige øvelser derhjemme eller på farten. Samtidig kan oplysninger om patienterne og deres angstniveau ses af deres tandlæge på Cope it-platformen, som derved kan tage højde for patientens tilstand.
En ny kanal mellem patient og tandlæge afhjælper tandlægeskræk
Omkring 40 % af befolkningen lider af nervøsitet, bekymring eller decideret angst ved at gå til tandlæge. Det fortæller Esben Toftdahl Nielsen, co-founder og direktør i Cope it. Sammen med tre partnere arbejder han med en løsning, der skal hjælpe tandlæger med at reducere deres patienters angst.
“Angsten har ofte store personlige omkostninger for disse mennesker. Samtidig er tandlægeskræk et stort problem for tandlægerne, fordi det resulterer i afbud, udeblivelser og skaber stress blandt personalet. Det kan virkelig mærkes på bundlinjen hos tandlægerne,” forklarer Esben Toftdahl Nielsen.
Forretningen bag Cope it bygger på, at tandlægens tidsforbrug minimeres når en stor del af træningen foregår i patientens eget regi ved hjælp af en app. Når angsten hos patienterne reduceres vil det ligeledes være med til at reducere afbud og udeblivelser hos tandlægen.
Cope it app’en bliver på denne måde en kanal mellem patient og tandlægeklinik, et dialogværktøj der hjælper den enkelte patient med sin tandlægeskræk samtidigt med at klinikken bliver klogere på sin patient inden ankomst – noget der både giver klinikken et bedre arbejdsklima og reducerer stress blandt medarbejderne, men som også giver klinikken besparelser.
Højt kvalificeret team
Cope it består af fire partnere, som tilsammen har mange års erfaring inden for forskning og tandlægepraksis.
“Vi har forskningsbaggrund, praktisk erfaring med håndtering af tandlægeskræk, og så har vi tilsammen mange års erfaring med at gennemføre succesfulde teknologiske projekter. Peter Bering har baggrund inden for teknologi- og brugerdrevet produktudvikling og har arbejdet med angstbehandling i forskningsregi. Jesper Gilling er praktiserende tandlæge med 30 års international erfaring og arbejder dedikeret med tandlægeskræk og psykens indvirkning på behandlingsresultaterne. Tony Gjerlufsen er datalog med ekspertise i brugerdrevet udvikling af sundhedsteknologi,” fortæller Esben Toftdahl Nielsen om Cope it teamet, og fortsætter:
”Selv har jeg baggrund i ledelsesrådgivning hvor jeg har arbejdet med digital forretningsudvikling inden for medicinalindustrien. Én af nøglerne til succes har været vores virkelig kompetente og erfarne team.”
Projektet er udsprunget fra et forskningsprojekt, der blev foretaget af Peter Bering, som siden 2006 har arbejdet med mobil angstbehandling. Siden da har resten af holdet tilsluttet sig projektet, der nu har fået vinger i kommerciel form.
Fra starten brugte teamet deres fælles netværk til at etablere både en faggruppe og et advisory board omkring iværksættervirksomheden.
“Faggruppen, som består af erfarne læger, psykologer og forskere, har bidraget til produktinnovationen i Cope it, mens advisory boardet har hjulpet os til at træffe flere rigtige forretningsmæssige beslutninger i opstartsperioden. Det har været guld værd at være kunne trække på et netværk af stærke kompetencer,” fortæller Esben Toftdahl Nielsen.
Cope its platform blev lanceret i juni måned denne sommer, og er tilgængeligt for danske tandlæger og patienter. I første omgang er der fuld fokus på behandling af tandlægeskræk, men på sigt skal platformens anvendelsesområde udvides til andre angstlidelser og har dermed også potentiale på mange andre vertikaler.
5 kommentarer