To unge iværksættere har kastet sig ud i at sælge basictøj på en helt ny måde. På webshoppen LET13.com får kunderne rabat, når deres venner handler.
Anbefal LET13 til dine venner og få 13 procent af deres køb i rabat, næste gang du handler. Det er kort fortalt konceptet for den nye webshop LET13.com, der med produkter som t-shirts, sokker, boxershorts, sweatshirts, tasker og sko har fokus på mændenes basisgarderobe. På webshoppen er det desuden muligt at supplere undertøjsskuffen på abonnementsbasis, så de gamle underdrenge og hullede sokker bliver skiftet ud løbende.
Bag LET13 står vennerne Alexander Posselt på 25 år og Kasper Løndal på 27 år. Idéen til virksomheden fik de efter en rejse til Thailand, hvor deres undertøj blev hårdt medtaget af klor og saltvand.
”Da vi kom hjem til Danmark, var vi nødt til at købe en masse nyt undertøj, og vi synes, det var rigtig dyrt i forhold til kvaliteten. Vi tænkte, at det måtte kunne lade sig gøre at skabe et bedre produkt til en bedre pris,” fortæller Alexander Posselt.
Rabat og gratis sokker
De to iværksættere besluttede samtidig at udvikle et koncept som var inspireret af et såkaldt multi level marketing koncept, hvor kunderne får fordele ved at anbefale produkter til andre. Konceptet kalder de Team13. Det fungerer på den måde, at alle kunder får en kode, som de kan dele med deres venner. Når vennerne indtaster koden i webshoppen, får de et par sokker med i købet, og indehaveren af koden får 13 procent af vennens køb som rabat, som han kan bruge næste gang han selv handler på hjemmesiden.
“Jeg spurgte drengene bag LET13 om jeg ikke kunne blive ambassadør i TEAM13. Jeg havde hørt om det fra min ven, som var blevet det. Jeg har et ret stort netværk både i Jylland og København, og folk regner mig for at være pålidelig og tillidsvækkende. Så tænkte det ville være et nemt økonomisk supplement ved siden af studiet. Jeg blev accepteret som TEAM13 ambassadør med det samme, og har allerede fået 5 handlende på mit kundenummer på lidt over en uge. Nu skal jeg bare vente på de handler igen, mens jeg løbende trækker flere til.” Michael Jørgensen – Studerende på Kinesisk kommunikation i København
Derudover har drengene udvalgt særlige brand-ambassadører, som i stedet for at optjene rabat får udbetalt penge for alle de køb, der bliver foretaget med deres Team13-koder. På den måde har virksomheden skabt alternative studiejobs for de indtil videre 10 ambassadører, der alle er unge studerende. Allerede efter første mdr. kan LET13.com se at 34% af deres omsætning kommer fra deres ambassadører.
Flabede iværksættere
De tre bogstaver i navnet LET13 står for Les Enfants Terribles, et udtryk der i modebranchen ofte bruges om dem, der tænker uden for boksen og tør bryde med konventionerne.
”Vi vil gerne prøve at leve op til navnet og udfordre med de traditionelle måder at gøre tingene på. Vi er nok lidt flabede, både privat og professionelt,” siger Alexander Posselt.
Både Kasper Løndal og Alexander Posselt har læst innovation og entrepreneurship på Erhvervsakademiet Aarhus. På sidste semester af uddannelsen er der mulighed for at arbejde intenst med opstart af egen virksomhed, og drengene udnyttede den mulighed til at føre deres idé ud i livet. Webshoppen gik i luften 1. august og er dermed en af de første virksomheder, der er udsprunget af den århusianske iværksætteruddannelse.
Basisvarer i høj kvalitet
Det er først og fremmest basisgarderoben, der er i fokus hos LET13.com. LET13’s udvalg består af boxershort, strømper og t-shirts i forskellige farver. Derudover suppleres webshoppen med tøj og accessories fra mærkerne A.O.CMS, By Dot Cph og Sandqvist som består af sko, tasker, jakker og sweatshirts. Kvalitet og lækkert design er fokus for LET13’s varer.
Alexander Posselt og Kasper Løndal har selv været med til at designe LET13’s produkter og finde de rigtige tekstiler.
”Det har været vigtigt for os, at tøjet har en god pasform, og at kvaliteten er høj. Kort fortalt har vi lavet de produkter, vi gerne selv ville gå i,” siger Kasper Løndal. Hos LET13 er vilde print og store logoer derfor også pakket væk til fordel for klassiske farver og lækre detaljer. ”Det kan godt være basic uden at være kedeligt. Så længe du selv har kant, behøver dit tøj ikke at have det,” siger Alexander Posselt.
Ved at besøge fabrikkerne hvor tøjet produceres, sikrer vi at kvalitet og pasform matcher vores høje krav. Samtidig er det vigtigt for os at opbygge tætte relationer til vores leverandører, da vi ved af erfaring at det resulterer i bedre produkter og leverancer. Vi har besøgt vores fabrikker 3-4 gange i opstartsperioden.