Dansk e-handelsanalyse viser at Dagligvarer, Mad og Drikke nåede det højeste salg med 7 % af danskernes e-handel. Post Danmark udvider sin udbringning med dagligvarer.
Dansk e-handelsanalyse viser fortsat vækst i e-handlen, og i august nåede kategorien Dagligvarer, Mad og Drikke sit højeste salg nogensinde, da 7 % af handlerne skete i denne kategori.
Kategorien dækker udover dagligvarer, også Mad & Drikke som fx bestilling af pizza, delikatesser, vin og spiritus, gavekort og madvarer leveret i abonnement.Dagligvarerne udgør 35 % af handlerne i kategorien og de trækker væksten i 2014, så kategorien i toppede i august med 7 % af handlerne på nettet.
Læs også: Ny fødevaredistribution- Post Danmark gør det nemt at være lokal.
”Vi har over det seneste års tid set en klar stigning i dagligvarekategorien, der ellers har ligget ganske lavt på 2-4 % af den samlede nethandel i flere år. Augusts tal ser rigtig positive ud, så udviklingen siden årsskiftet peger klart i retning af, at dagligvarer nu for alvor bliver købt på nettet. Værdien for dagligvarerne alene vil med et groft skøn runde 2 mia. kr. i år. Der er fortsat et kæmpepotentiale, da vi bruger for over 100 mia. kr. på dagligvarer årligt, ” siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.
Hos Post Danmark, der leverer en stor del af de varer, der bliver købet på nettet, kan man også mærke, at markedet for distribution af daglig- og fødevarer købt på nettet er i vækst.
”Det er et marked, hvor vi forventer stor vækst, og vi oplever allerede nu en markant stigning i efterspørgslen fra e-handlen på distribution af daglig- og fødevarer.I dag kører vi bl.a. med kød, frugt og fisk for producenter med netbutikker, der med vores landsdækkende distribution kan gå fra at være lokale til at kunne ramme kunder i hele landet. Vi ser også , at detailkæderne for alvor er på vej ind i e-handlen, og vi har dagligvarer fra bl.a. Irma.dk og SuperBest.dk med i vores biler,” siger Jeppe Trier, der er chef for Servicelogistik hos Post Danmark.
Fortsætter stigningen i salg af dagligvarer på nettet, vil det få en mærkbar afsmitning på den samlede omsætning på nettet. FDIH har på baggrund af 1. halvårs tal vurderet, at danskernes e-handel i 2014 vokser med mere end 15 %, hvilket svarer til salg for mindst 72 mia. kr. på nettet fordelt på op mod 120 millioner handler.
Ud fra Dansk e-handelsanalyse og Danmarks Statistisk tal for forbruget har FDIH beregnet, at danskerne totalt set bruger op mod 370 mia. kr. i de produktkategorier, som Dansk e-handelsanalyse dækker. Dermed er danskerne nu tæt på, at lægge op mod 20 % af deres samlede forbrug på nettet i 2014.