Kan man drive webshop og rejse jorden rundt på en og samme tid? Svaret må være ja, i hvert fald for iværksætterparret Maria Fredgaard og Morten Storgaard, som sammen har etableret webshoppen Nordiskspil.dk. De to partnere har rejst land og rige rundt, og har senere formået at udnytte de muligheder der ligger i at være online entrepreneur.
Nordiskspil.dk gik i luften d. 25 Juni 2014, webshoppen er ganske ny og ambitionerne høje. Maria Fredgaard og Morten Storgaard startede tilbage i 2008 deres iværksætterliv hvor webservicen sumopix.com gik i luften.
Sumopix.com er ikke en traditionel webshop, da setuppet og arbejdsopgaverne mere eller mindre fungerer som i en fysisk butik. Morten og daværende medejer Ib Hjørnholm arbejdede i døgndrift med print, indramning og kundehåndtering, virksomheden fløj bogstavlig talt afsted og det samme gjorde tiden til fritid og interesser.
Efter fem succesfulde år med fuld fokus på virksomheden, var tiden inde til at omlægge hverdagen og priortere livsværdierne uden at gå på kompromis med karriereplanerne. Maria Fredsgaard og Morten Storgaard besluttede derfor at sælge Sumopix.som til Ib Hjørnholm, som desuden er manden bag fotokæden Japan Photo og ejer af virksomheden i dag.
“Vi kunne se at SUMOpix mere og mere blev et trykkeri, som krævede 24/7 overvågning. Vi blev iværksættere for at få mere frihed, men følte at vi var ret bundet ift. at skulle drive en butik med tilhørende trykkeri,” fortæller Morten Storgaard.
Business on the go
Morten Storgaard har siden salget af Sumopix.com været bosat i adskillige lande sammen med kæresten og forretningspartneren Maria Fredgaard, og nogle gange kun få uger af gangen, inden turen gik videre til næste destination. Det daglige arbejde for Morten består af at rådgive og udarbejde markedsføringsstrategier for b.la. Salling, Refurb og holmrisonline.
Under forretningseventyret opstod der endnu et koncept, helt præcist en blog hvor de to iværksættere fortæller og deler erfaringer omkring måden de har valgt at drive forretning på – uden geografisk afhængighed. Bloggen har de kaldt GoDownSize.com
“Vi startede GoDownsize.com for at dokumentere vores skifte til geografisk og økonomisk uafhængighed, og I håbet om at kunne inspirere andre med de valg vi tog. På mange måder et eksperiment omkring hvordan en arbejdsdag kan se ud.”
Hør også Godownsize podcastet på trendsonline her.
Interesser og kompetencerne skabte webshoppen
Både Morten og Maria elsker brætspil, i alle former og arter. Parret har mange års erfaringer med online markedsføring, logistik og kundehåndtering, derfor lå det også til højrebenet at starte en webshop, som skulle sælge brætspil.
“Maria og jeg havde lyst til at starte en webshop uden nogle ansatte eller større risiko, vi ville også gerne gå udenom det store omfang af kundehåndtering, som vi ellers var vant til i vores gamle virksomhed Sumopix – det skulle og måtte kunne lade sig gøre at lave en webshop, som kunne administreres og vedligeholdes på farten,” Fortæller Morten Storgaard.
Nordiskspil.dk har nu været online i næsten seks måneder, og forventningerne om at kunne drive webshop alt imens man går på opdagelse i verdenen, holder stadigvæk stik.
Morten fortæller videre – “Spil har ikke brug for den store kundeservice, vi har tilmed også tilkøbt os lagerplads hos en mindre legetøjsbutik, hvor der bliver plukket varer for os. Vi har mere eller mindre outsourset alt til eksterne partnere, så vi kun skal forholde os til de variable omkostninger.”
I fremtiden ser parret gerne webshoppen udvikle sig større, og tilmed ekspandere til flere lande. Som en start vil nordiskspil.dk udvide deres varesortiment, så de har alt hvad en spilleglad person måtte ønske sig. Indtil videre er webshoppen bygget op i WordPress WooCommerce system, men som webshoppen vokser sig større er planerne om en open source platform allerede i tankerne. Morten Storgaard holder sig ikke tilbage og drømmer gerne stort: Vi skal være danmarks største og bedste webshop indenfor brætspil.