Arkiver

Debat

Onkelbillig.dk testede Facebook Vs. Youtube markedsføring

Mange nye og eksisterende netbutikker kæmper en hård kamp for at skabe synlighed omkring deres produkter, på et allerede overfyldt marked. Derfor må der tages kreative markedsføringsstrategier i brug, hvis man vil have succes på nettet. Dette erfarede de to unge iværksættere fra onkelbillig.dk, som tidligt i processen fik stor succes, ved at bruge Youtube som deres markedsføringskanal. – Af Sisse Melsen

OnkelBillig.dk er en webshop, som sælger sælger mobil, iPod, iPad & iPhone tilbehør. Webshoppen blev etableret i 2013 af de to unge iværksættere Simon Nygård Nielsen & Hjalte Lund Skaarup, som i den unge alder af 15 år besluttede sig for at blive selvstændige – og det kunne kun gå for langsomt lyder det fra Simon Nygård.

“Tanken om at man kunne starte sin egen webshop, gav os virkelig blod på tanden. Dengang vi startede, havde vi ingen ide om hvor stor konkurrencen var inden for salg af mobil tilbehør, vi undersøgte ikke engang markedet inden vi gik igang. Grunden til vi startede en webshop med salg af iPhone covers og opladere, kom sig af, at det ikke kostede en bondegård at starte op i det marked, så vi brugte nogle af vores konfirmations penge til varer, hjemmeside og andre udgifter” siger Simon Nygård.

Som så mange andre nyopstartede netbutikker, opleves der ofte ikke den helt store fremgang i starten, og onkelbillig.dk var ingen undtagelse. I dag er der masser af muligheder hvorpå webshops kan få flere besøgende eks. via sociale medier, online annoncering og kampagner – men hvad der er virker for nogen, virker måske ikke altid for andre.

Læs også: Vi spørger eksperten: Hvad er muligt med Facebook Marketing?

“I starten solgte vi kun til lidt venner og familie, det var kun lokalt i vores netværk, at folk kendte til vores webshop. Vi prøvede derfor med at annoncere på Facebook, men det var som om at vores kunder ikke skulle komme fra Facebook, vi fik i hvert fald et meget lille fortjeneste ud af det. Jeg tror Facebook annoncering, kan være rigtig god som markedsføringskanal, det kræver bare et lidt større varer udvalg, så der er større chance for at den besøgende finder et interessant produkt. Facebook virkede ikke for os, så det var i tænkeboksen igen, hvordan skal vi markedsføre vores webshop?”

Hvad kan vi så gøre?
Drengene fandt hurtigt ud af, at de måtte gå andre veje hvis de skulle have succes med deres webshop, samt at øge kendskabsgraden til Onkelbillig.dk. Af egen interesse for anmeldelsesvideoer og youtube generelt, begyndte de at kontakte nogle indflydelsesrige anmeldere på youtube, i håb om at nogen ville tale positivt om deres produkter – og det må man sige der var. Simon Nygård Nielsen & Hjalte Lund Skaarup var mildest talt chokerede over den mængde af anmeldere, som ønskede at præsentere produkterne til deres seer.

“De fleste er interesserede i at lave en video med dine produkter, hvem vil ikke have gratis produkter? Men det er vigtigt at fortælle anmelderen, hvis du har noget meget vigtig at få oplyst i videoen og at hun/han laver videoen om din shop og produkter, så naturligt som muligt. De der sidder bag skærmen og følger med deler som oftest anmelderens interesser, derfor er det helt essentielt at videoerne skal virke naturlige og skal præsenteres i anmelderens stil. Det er også vigtigt at de husker at linke til din webshop i beskrivelsen af videoen, så seerne kan finde webshoppen efterfølgende, derudover så giver det også god linkbuilding, så det er meget vigtigt at have in mente.” Fortæller Simon Nygård.

Efter første anmeldelse var landet på youtube, fik drengene sig endnu en positiv overraskelse, da trafikken og indtjeningen på webshoppen steg i takt med at seertallene voksede på deres produktvideo. Hvorfor denne strategi har været så succesfuld, forsøger Simon Nygård at give en forklaring på i nedenstående.

1 // På youtube er der mange anmeldere, som agerer rollemodeller (folk man ser op til.) Dette kan i høj grad være med til at give mere troværdighed, frem for i en upersonlig Facebook annonce.
2 // Troværdigheden i at se produktet i ”virkeligheden”
3 // Et billede siger mere en tusind ord, men med en video kan man få formidlet en masse på blot 2-4 minutter.

“Vi har ikke lavet nogle målinger eller sammenligning mellem Facebook og Youtube, men det er der heller ikke været behov for. Uden at tallene nøgternt igennem, kan jeg hurtigt konkludere at markedsføring på youtube, har givet over 10 gange igen, end Facebook gjorde i sin tid. Derudover er Youtube også billigere – at sende et par produkter koster kun portoen og produkter. Så Youtube har været en win win for os.”

Mit budskab til dig som e-købmand: Giv det et skud, i værste fald har du kun mistet et par produkter, så hvad venter du på?” Afslutter Simon Nygård.