Facebook forsøger at skabe en ny trend, der tillader at surfe rundt på sociale medier i arbejdstiden. Den nye testversion er en arbejdsside, som virksomhederne kan anvende til intern kommunikation. – Af Camilla Uldahl
Facebook har netop lanceret en betaversion til en række pilotpartnere, der gør det muligt for medarbejdere at benytte tjenesten via tablet, smartphones og computer.
Ideen med Facebook At Work er at medarbejdere kan benytte de kendte Facebook-funktioner som nyhedsfeed, grupper og beskeder, som et internt kommunikationsredskab, hvor ting kan deles uden at være tilgængelig for andre. Dermed vil Facebook At Word fungere som virksomhedens eget sociale medie.
Rent funktionelt opretter man en arbejdsprofil, som er adskilt fra en personlige Facebook profil, dermed undgår man at feriebilleder og personlige statusopdateringer adskilles fra virksomhedsdater. Dog kan de to profiler kobles op med samme login, så man let kan skifte mellem de to profiler.
Facebook påpeger dog selv i en beskrivelse af Facebook At Work, at en arbejdsprofil ikke giver arbejdsgiveren adgang til personligt indhold.
Betaversionen af Facebook At Work er lanceret, men Facebook har endnu ikke konkretiseret hvordan man vil tjene penge på den nye tjeneste, der er ingen annoncer i testversionen af Facebook At Work og det er endnu heller ikke kendt hvornår denne nye feature bliver offentlig tilgængelig.
Kilde Techcrunch