Dagligvarehandel på nettet er stadig et forholdsvist nyt fænomen i Danmark, som ifølge brugerundersøgelser var spået til at få et regulært gennembrud allerede i 2014. Virkeligheden er dog en anden, da handlen af dagligvarer på nettet er stigende, men breder sig radikalt langsommere end forventet – det har tre eksperter givet et bud på hvorfor. – Af Sisse Melsen.
Den samlede omsætning på området anslås til 1,2 mia. kr., ifølge Retail Institute Scandinavia, hvilket kun er en brøkdel af den samlede omsætning inden for dagligvarer. Selvom der i Danmark er kommet mange netaktører, som arbejder på at blive landsdækkende, er der lang vej igen, før dagligvarehandel på nettet bliver danskernes foretrukne måde at gøre indkøb på, skriver Finans.dk.
Omsætningen af dagligvarer på nettet kommer primært fra nemlig.com, Irma.dk og Osuma.dk. Nedenfor giver tre eksperter deres bud på, hvorfor flere ikke vælger samme strategi.
Kædebutikkerne stjæler omsætningen fra sig selv
“Butiksnetværket i Danmark er så tæt, at de store kæder – Dansk Supermarked og Coop – ikke har nogen interesse i at kaste sig over nethandel. Det vil jo bare medføre, at de stjæler omsætning fra deres egne butikker, hvorfor ”rene” aktører som Nemlig.com, der ikke skal konkurrere med egne fysiske butikker, ser et stort potentiale.” siger ekspert i forbruger og detailtrends Flemming Birch til Finans.dk.
Omnichannel er vejen frem
Kresten Wiingaard, adm. direktør i firmaet Adapt undrer sig dog over, at de store kæder ikke gør et forsøg.
“Paradoksalt nok er det er stik imod alt den viden, vi har om nethandel. Her er erfaringerne, at jo flere platforme, du kan tilbyde dine kunder, desto mere loyale er de, og desto mere handler de. Man kalder det omnichannel. Du skal tilbyde at møde dine kunder, hvor de er, så de får en sømløs interaktion med dit brand – uanset platform.” siger han til Finans.dk.
Hvem er målgruppen?
Det handler dog også om danskernes kendskab til mulighederne, mener Henning Bahr, der er adm. direktør i Retail Institute Scandinavia. Han fremhæver, at især de erhvervsaktive under 40 år i de større danske bysamfund er klar til at handle dagligvarer på nettet, hvis udbuddet er i orden, og man sparer tid og penge.
FDIH e-handelsanalyse viser dog følgende om dem, som har købt varer online i kategorien ”Dagligvarer, mad og drikke” i 2014:
- 6 ud 10 pensionister (+65 år) købte dagligvarer eller har et madabonnement
- 5 ud af 10 børnefamilier købte dagligvarer eller har et madabonnement
- 5 ud af 10 midaldrende (51-64 år) købte dagligvarer eller har et madabonnement
- De unge under 25 år og singlerne mellem 26-50 år køber primært ”take-away”
”Det kan selvfølgelig overraske, at pensionisterne er i front, men det giver god mening. De har især glæde af at kunne få varerne leveret hjemme, og jo ældre de bliver, jo oftere bruger de muligheden, fremfor at hjemmehjælperen skal klare det. Til gengæld køber de sjældent ”take-away”. En travl hverdag og øget fokus på bekvemmelighed er mit bud på, hvorfor børnefamilier og de midaldrende er i top, når der bestilles mad eller abonneres på madordninger som måltidskasser, frugt, grønt og fisk,” siger Annette Falberg.
At handle dagligvarer på nettet er stødt stigende, men hvor hurtigt udviklingen vil gå, må tiden vise. På nuværende tidspunkt lader det til at de danske forbrugere stadigvæk foretrækker den traditionelle indkøbsmetode, men hvis processen og udvalget af aktører fremadrettet bliver bredere og nemmere, vil flere være motiverede til at handle online.
Jeg læser med på http://www.onlinesupermarked.net og kan se, at en del af spillerne på danligvarermarkedet har måtte kaste håndklædet i ringen og lukke 🙁 Det kunne derfor være særdeles spændende at se en 2016 udgave af denne artikel.
kh.
Anette
Hej Anette,
Tak for din kommentar, ja det er yderst spændende, at følge op på denne her. Det syntes at have været besværligt at få logisikken til at følge med, hvorfor så mange har drejet nøglen igen. Men tak for reminder, vi følger op.