Arkiver

E-handelNyheder

Blogs + Webshop = Linkbuilding

Gæsteindlæg af Tobias Ehlig, som flittigt skriver om online markedsføring rundt omkring på internettet, primært med udgangspunkt i egne erfaringer fra webshoppen eKondom.dk og initiativer han ser virke i sit netværk.

Som webshopejer er man interesseret i at maksimere antallet af besøgende, for derefter at kunne konvertere disse til betalende kunder. Google er en fantastisk kilde til trafik, og spørger du rundt i dit netværk hvor de får størstedelen af deres trafik fra, så vil svaret i langt de fleste tilfælde være Google. Men hvordan sikrer du dig, at du tiltrækker mest mulig trafik fra søgemaskinen?

Søgemaskineoptimering (SEO) er et enormt vigtigt emne som man simpelthen ikke kan ignorere som ejer af en webshop. Emnet er dog også ekstremt komplekst, og derfor vil jeg i dette indlæg fokusere på et enkelt område inden for søgemaskineoptimering.

For at du skal blive synlig på Google er du simpelthen nødt til at have nogle andre hjemmesider til at linke til din webshop, hvis der bare er den mindste konkurrence på dit marked. Ellers vil du ikke optræde på side 1 på de relevante søgninger.

Dette emne kaldes link building, og handler altså om, hvordan du kan ”bygge links” der peger hen på din webshop, for dermed at optimere din synlighed i Google.

Inspirationen til indlægget er kommet af, at jeg har mødt en anden ung iværksætter ved navn Sasa, som har brugt blognetværk rigtig intelligent i sin markedsføring. Han ejer en webshop i en branche hvor det er svært at få almindelige blogs til at omtale ham (endnu sværere end det vil være for andre webshops).

Derfor har han taget sagen i egen hånd, og opbygget et netværk af blogs med diverse emner, som alle kan relateres til de varer han sælger på den ene eller anden måde. Disse blogs bruger han så dels til at sende besøgende over på sin webshop, men endnu vigtigere bruger han dem til at linke ind til sin webshop, og at bytte links med andre på en måde, der ikke virker suspekt i Googles øjne.

Trafik og links fra egne blogs
[quote_box_center]”Vi er to partnere i projektet, som sammenlagt har 10 blogs. Et eksempel på disse kan være Droemmekaeresten.dk, hvor vi skriver om gode råd til at være den ultimative kæreste. Vores blogs indeholder hver især så meget kvalitetsindhold, at de får mange besøgende, og sender trafik videre til vores webshop”, siger Sasa.[/quote_box_center]

Google har i øjeblikket meget fokus på blogs der udelukkende er sat i verden for at linke til bestemte hjemmesider, og derfor skal man træde varsomt, når man bevæger sig ud i at opbygge et blognetværk. Sasa slipper dog uden om denne risiko, fordi han lægger rigtig mange kræfter i at gøre disse blogs brugbare og relevante for almindelige mennesker – dermed vil de ikke blive straffet af Google, på samme måde som mange af de andre spam-blogs man ser i dag, risikerer at blive det.

[quote_box_center]”Som følge af den høje kvalitet på vores blogs risikerer vi ikke at Google vil anse dem som værende spam, modsat mange af de typer blognetværk der bliver lavet i dag. Det er sider som disse vi bruger til at bytte links med. Hvis fx en anden hjemmesideejer har en blog om et emne der kan relateres til vores webshop, så kan vi bytte os til et link fra denne blog, imod at han får et link fra en af vores blogs. Det er bevidst, at hjemmesiderne omhandler forskellige emner, da vi på den måde kan bytte med flere folk”, siger Sasa Kovacevic, som ejer webshoppen www.Alor.dk.[/quote_box_center]

Lyder det uoverskueligt? Så start med en…
Denne strategi er i mine øjne meget veltænkt, og ikke mindst veludført, da Sasa har opnået rigtig flotte placeringer på Google på relativt kort tid. Og vigtigst af alt, så risikerer han ikke, at Google vil straffe ham i fremtiden.

Hvis du står og vil i gang med at opbygge dit eget blognetværk med blogs om relaterede emner, og du synes det virker uoverskueligt at lave 10 blogs, så start med én, og se hvor det fører dig hen. Det er bedre at have en enkelt blog, end slet ikke at have nogen.

5 kommentarer

Skriv et svar