At lave content eller ikke lave content – det er spørgsmålet. I første del af dette gæsteindlæg vil Rasmus Høegh Sørensen fra MCB rydde lidt op i antagelserne og give nogle håndgribelige inputs til at komme i gang med at lave indhold, som dine læsere har gavn af. Af Rasmus Høegh Sørensen.
Gør dit indhold nok for dine modtagere? – Får dine besøgende nok ud af det?
I det forgangne år, har et af det helt store buzzwords været CONTENT! – Alverdens bloggere, eksperter og alle andre med ti fingre og et tastatur har stået i kø for at fortælle dig, at dit indhold på dit website eller din shop, skal være brugervenligt, rettet mod din modtager, inddrage, bidrage og alle mulige andre drager.
Og hvis du ikke allerede har omskrevet alt på dit site i en sådan grad, at du kunne vinde en litteraturpris – så ak og ve – forbered dig på at Onkel Google i nærmeste fremtid banker på din dør for at nakkeskyde alle dine elskede side 1 positioner og rykke samtlige dine landingssider til ydre Mongoliet – så du fremover kan kigge i vejviseren efter enhver form for online vækst.
Rolig nu..
At lave content eller ikke lave content – det er spørgsmålet
Hos MCB har vi oplevet en voldsom stigning i kunder, der efterspørger content. – Hvordan er det lige, vi skal gøre det? – Hvad skal vi skrive? – Hvem læser det egentligt? Og hvad sker der, hvis vi ikke gør noget? Derfor læser du dette indlæg netop nu. Vi mener, der er grund til at rydde lidt op i antagelserne, gyde olie på vandene og give nogle håndgribelige inputs til at komme i gang med at lave indhold, som dine læsere har gavn af.
Først og fremmest; – ja, dit indhold er vigtigt.
Selvom det ikke er alle der læser det, så er det vigtigt, at dit indhold er rettet til din modtager – og på alle måder prøver at tilgodese dine besøgende. Men gode tekster er ikke nødvendigvis meget lange tekster. Vi mangler stadig at se det første eksempel på, at Google straffer nogen af vores knapt så teksttunge kunder. Så der er ingen grund til at slå skodder for døre og vinduer i frygt for at Onkel Google kommer for at kværke dine placeringer. MEN dine besøgende forventer god behandling, så du kommer længst ved at tage godt imod dem – også på skrift.
Derfor kan du her se en række inputs og overvejelser, som du med fordel kan gøre dig, inden du springer til tasterne.
Hvem er din modtager?
Dine besøgende sætter pris på personlighed. Det er bl.a. derfor at Amazon.com har fundet guld, ved at foreslå dig lignende bøger/produkter baseret på de produkter, du tidligere har købt eller placeret i din indkøbskurv. Det giver os en følelse af, at der bliver taget hånd om netop os. Men hvordan giver du dine besøgende følelsen af, at du har tænkt på netop dem? – Det første skridt er at kende din modtager. Her er en række spørgsmål du kan stille dig selv med henblik på at målrette din indsats mod din modtager.
– Hvem er min modtager?
– Hvad spørger de oftest om?
– Hvad ved du om den/dem du vil skrive til?
– Alder, køn, uddannelse, interesser og behov?
Du har formentligt jævnligt kontakt med dine kunder eller interessenter, så det er oplagt enten at tænke grundigt over den feedback du får fra dem og evt. spørge dem direkte:
Hvad savner du?
– Er der noget du gerne ville vide mere om?
– Er der noget, der virkede ulogisk/forvirrende osv da du besøgte min shop..?
– Hvad kan jeg/vi gøre nemmere/bedre/hurtigere for dig?
Feedbacken fra dine kunder er en guldgrube, som alt for mange desværre overser, men der er oftest et hav af gode inputs og nye vinkler at hente hos dine kunder – så brug dem endeligt. En sidegevinst ved denne tilgang er, at dine kunder uden tvivl vil tage din interesse som et meget sympatisk træk – fordi du interessere dig for netop deres mening – og så er din personalisering allerede i gang.
Jo mere nuanceret dit billede er din modtager, jo større er chancen for at de finder dine tekster, indlæg, produktudvalg osv. interessante, fordi de oplever at hele molevitten er rettet mod dem. Måske går de endda så langt at de deler det, fortæller om det og anbefaler til venner og familie, hvilket bestemt ikke skader din bundlinje.
Eksempel:
Uden at vi hos MCB vil inddrages i kønskampen, så er der ofte forskel på hvad mænd og kvinder finder interessant – også på skrift. Mændene har ofte en forkærlighed for korte og præcise beskrivelser, som uden omsvøb forklarer et givent produkt, situation eller argument – det er dét her du får og det virker sådan – BANG her er et overblik!
På damesiden er der ofte en forkærlighed for et mere beskrivende og malende sprogbrug. Her værdsættes uddybende beskrivelser, narrativer og sproglige billeder mm. – og her kan korte og kontante beskrivelser indimellem opfattes som ligegyldighed fra afsenderen eller et tegn på, at “man ikke engang gad skrive en ordentlig tekst”.
Intet er dog definitivt når det kommer til modtageren, men der er nogle overordnede tendenser på tværs af køn, alder, uddannelsesmæssig baggrund og interesser, som det er en klar fordel for dig at kende, når du sætter dig til tasterne. En god “helgardering” kan være at lave en kort liste over det givne produkts specifikationer mål, højde, vægt etc. og så lede over i en uddybende beskrivelse hvor de første par linjer er synlige og efterfølges af en “Læs mere” knap, som indikere at du har givet modtageren mulighed for at fordybe sig. På den måde giver du både det præcise overblik OG en uddybende beskrivelse til de interesserede.
Tip: Brug din Google Analytics indsigt – hvordan fordeler dine besøgende sig demografisk, og hvilke tendenser kan du udlede heraf? Hvordan vil du lade denne indsigt komme til udtryk? Jo flere statistikker og undersøgelser du kan få dine vidensbegærlige fingre i jo bedre.
Fortsættes ….
Kilde: MCB