“Syersken skal ikke bare være en menneskelig robot, der syr ærmer på hele dagen,” lyder det fra startupvirksomheden Son of a Tailor, der med en millioninvestering fra Founders i ryggen er klar til at indtage verden med skræddersyede T-shirts. Ambitionen er at skabe et bæredygtigt alternativ til modeindustriens masseproduktion.
Af Camilla Wass.
”Det, vi elsker ved T-shirten er, at den siden 50’erne har været en ikonisk del af garderoben. Samtidig er T- shirten et ikon for ’brug-og-smid-væk-kulturen’ og for masseproduktion, når den er værst. Vores vision er at lave bedre T-shirts, under bedre forhold og syet efter den enkelte kundes mål.” Jess Fleischer, direktør, Son of a Tailor
Vi kender den hvide T-shirt som en stangtøjs-klassiker. Den er dog ofte produceret under de billigst mulige forhold og i materiale af dårlig kvalitet, der gør, at den hurtigt bliver forvasket og skæv i syningerne. Men nu er et bæredygtigt T-shirt alternativ klar til kunder over hele verden.
Son of a Tailor er verdens første producent af skræddersyede T-shirts. Selskabet opererer globalt, har foreløbig solgt til kunder i 40 lande og distribuerer udelukkende sine produkter online. Son of a Tailor har for nylig sikret sig en millioninvestering og en treårig supportaftale fra Founders, der ikke er en traditionel investor, men et ’startupstudio’, der udvikler nye virksomheder fra scratch sammen med lovende iværksættere.
”Son of a Tailor er interessant, fordi konceptet er et udtryk for en nytænkning af modeindustrien. Lige nu oplever vi en åbning i forhold til at skabe nye brands, der udelukkende opererer online. Son of a Tailor er på én gang en teknologi- og en modevirksomhed, der vil forbedre den måde, T-shirts bliver produceret på – og måden, man interagerer med kunderne på,” Stefano Zorzi, partner i Founders.
Syersken i central rolle
Konceptet bag Son of a Tailor er enkelt: Du tager et målebånd – eller bestiller et gratis hos Son of a Tailor. Du sender dine mål ind til Son of a Tailors hjemmeside – og efter 2-3 uger lander en skræddersyet T-shirt i din postkasse.

”Vores vision er at lave verdens bedste T-shirts – og hermed mener vi både, at kvaliteten af metervaren skal være i top, og at T-shirten skal passe perfekt til den enkelte kunde. Samtidig vil vi ændre fundamentalt ved den måde, man producerer T-shirts på. I dag bliver stort set alle T-shirts i verden masseproduceret, og det mener vi er forkert, ” siger Jess Fleischer, der med en baggrund som produktionsingeniør har hentet inspiration til forretningsmodellen i den såkaldte lean tankegang.
”Mange har misforstået begrebet ’lean’ og tror, det handler om at nedbringe antallet af medarbejdere – men det handler i høj grad om at forbedre kvaliteten og reducere spild, blandt andet ved at gå væk fra masseproduktionen og først gå i gang med at producere produktet, når ordren er i hus. Vi producerer vores T-shirts én til én og har fokus på håndværk, kvalitet og på at inddrage medarbejderne i hele produktets tilblivelse. Det sker blandt andet ved, at den samme syerske følger T-shirten fra den klippes ud efter kundens mål til den sidste finish, hvor syersken broderer kundens initialer og skriver sit navn på et hangtag.”
Son of a Tailor handler om at skabe en forbindelse mellem kunden og produktet, men det er ikke et filantropisk projekt, understreger Jess Fleischer.
”Det kan godt være, at selve det at sy T-shirten tager længere tid, men vi tror på, at det er en bæredygtig forretning. Vi kan lave en skræddersyet T-shirt til 400 kr – og det kan lade sig gøre, fordi vi hverken har en fysisk butik eller et lager. Alle vores T-shirts bæres af en kunde lige nu, og det gør, at der er mindre spild i værdikæden.”