De små og de voksende til TechBBQ 2015

Til årets TechBBQ i Operahuset i København var der både helt unge startups, startups i stærk vækst samt startups, der efterhånden er blevet store kanoner. Her er et udpluk af nogle af talerne fra den unge og den voksende gruppe.

Af Josefine Maria Hansen

De første på scenen til årets TechBBQ var en gruppe danske startups, der fortalte om deres rejse med at gå fra ingenting til succes. Blandt talerne var Lars Ettrup fra Linkfire, Steffen Kabbelgaard Grønning fra Betadwarf samt Peter Holm og Simon Hjære fra Tonsser.

Til at præsentere de første talere fra de unge startups var Lars Buch, adm. direktør for Startupbootcamp. Den første han inviterede på scenen var serieentreprenøren Lars Ettrup, der er medstifter i link-managementtjenesten Linkfire.

Gik fra intet fokus til at satse fuldt ud på musik
Som Lars Buch kort forklarede i sin introduktion, tager Linkfire links og gøre dem korte. Og så tilføjer de en masse ild til linket.

Kort fortalt er Linkfire en tjeneste, der tilbyder simpel management af alle dine links. Det bruges blandt andet på sociale medier, hvor du kan måle effektiviteten af dine forskellige links og tilpasse din strategi derefter. Linkfire undergik dog sidste år en pivot, der målrettede tjenesten mod musikindustrien. Og det var dét, Lars Ettrup var mødt op for at fortælle om til dagens TechBBQ: hvordan de gik fra en link-tjeneste uden fokus til fuldt fokus på musik.

Lars Ettrup fortalte om udviklingen i virksomheden, og hvordan de nåede til der, hvor de er i dag. En historie, der startede med et freelanceprojekt uden retning, men med et produkt som de vidste kunne løse større kompleksitet. ”Vi vil være mere end bare et linkforkortningsværktøj” var ambitionen, men ingen forstod kompleksiteten eller ”ilden” som de ville tilføje.

Til sidst fandt de dog deres retning: musikken, hvor deres produkt blomstrede og pludselig gik det fremad. I dag har Linkfire kontrakt med Universal Music, de skalerer hurtigt, og linkforkortning udgør kun én procent af deres samlede arbejdsområde.

Betadwarf: det er ikke let at blive succesfuld spiludvikler i DK
En af de mere turbulente og underholdende historier kom fra Steffen Kabbelgaard, CEO i spiludviklingsvirksomheden Betadwarf. Han fortalte om Betadwarfs udvikling fra ingenting (ingen underdrivelse) til succes – en historie, der efterhånden er blevet kendt i startupmiljøet som ”succesen mod alle odds”.

Steffen Kabbelgaard fra spiludviklingsvirksomheden Betadwarf på scenen

Steffen Kabbelgaard fra spiludviklingsvirksomheden Betadwarf på scenen. Foto: Anders Bagnegaard Kristensen

De startede på et dårligt tidspunkt, hvor spilbranchen i Danmark var hårdt ramt af finanskrisen. Ikke desto mindre tog de kampen op og samlede et team af de mest talentfulde udviklere, de kendte. Disse ville ikke få betaling, men erfaring og træning til gengæld.

Teamet havde intet kontor, så de arbejde i et ubrugt klasselokale, hvor de langsomt flyttede madrasser, mad og tandbørster ind – til hele holdet til sidst flyttede ind og arbejde fuldtid på projektet.

Det hemmelige kontor blev dog en dag opdaget af en lærerinde, og de blev smidt ud. Herefter flyttede de til det billigste sted de overhovedet kunne finde – et hus i Karlslunde, betalt af gruppens SU.

Sådan arbejdede de længe, hvor det eneste brændstof, der holdt teamet kørende, var deres passion for visionen. Indtil en dag i 2013, hvor de endelig nåede i mål. Spillet, der havde fået navnet ’Forced’, blev udsendt til PC, Mac og Linux, og var en kæmpe succes. Efter to dage var stifterne gældfri, og spillet har i dag solgt næsten 400.000 eksemplarer verden over. Drømmen blev til virkelighed – og de startede fra bunden og skabte deres jobs selv.

Tonsser: At satse på sin idé
Også de to barndomsvenner Peter Holm og Simon Hjære fra fodbold-appen Tonsser var blevet inviteret til at tale om deres startup-rejse.

For dem var et hovedbudskab, at man skal satse på projektet – ikke pengene. Virkeligheden ved at være iværksætter er nemlig, at det er super hårdt – for privatlivet såvel som psyken – for du ved ikke, om alt den tid, kraft og passion, du ligger i dit projekt, nogensinde vil komme til at indbringe profit. Som Simon Hjære formulerede det: ”Det er svært at skulle fortælle sin kæreste, at man har tænkt sig at bruge de næste fem år på et projekt, som man ikke ved, om man kommer til at tjene nogen penge på – og hvor det skal gå hen”.

De to drenge havde fra start store ambitioner og hjertet med i projektet – og det var, ifølge dem, hvad der gjorde, at de opnåede den succes med Tonsser, som de har i dag.

Mens der var oplæg i salen, var der god mulighed for at netværke i foyeren. Foto: Anders Bagnegaard Kristensen

Mens der var oplæg i salen, var der god mulighed for at netværke i foyeren. Foto: Anders Bagnegaard Kristensen

Ingen forstand på tatoveringer
Til TechBBQ 2015 var der også inviteret en række virksomheder, der forlængst er forbi det helt spæde stadie og nu er i kraftig vækst. En af de inviterede var Mik Thobo-Carlsen fra tatoverings-sitet Tattoodo.

Tattoodo er et startup i rivende udvikling, der startede ud med to stiftere, der ikke vidste noget om tatoveringer. De er nu endt op med et hold af en af verdens bedste tatovører og en masse mennesker, der gerne vil være en del af succesen.

Mik Thobo-Carlsen fortalte om, hvordan de egentlig nåede til, hvor de er i dag. De startede som to fyre, der ikke vidste noget som helst tatoveringer, men de havde spottet et hul i markedet og besluttede sig for at handle på det. Deres ambitioner voksede hurtigt og de blev enige om, at de ville bygge det største tatoverings-site i verden.

”Vi vidste som sagt intet om tatoveringer og kunne kun komme i tanke om én der gjorde – ham fyren fra Miami Ink,” fortalte Mik Thobo-Carlsen.

Fyren var kendis-tattovøren Ami James fra realityserien Miami Ink. Han er også er en af verdens bedste tattovører, og da de, efter en blanding af held og en genial ide, fik ham ombord, gik det pludseligt stærkt.

De begyndte at rejse penge og rejste rundt i USA for at tale med investorer. De ville bevare en tæt kontakt til tatoveringsmiljøet, så mens de rejste rundt efter investorer, tog de også til en masse konferencer for at møde og snakke med de bedste i tatoveringsbranchen. For som Mik Thobo-Carlsen forklarede:

”For at kunne være succesfuld inden for tattoveringsbranchen, er man nødt til at bevare et nært forhold til miljøet”.

Laila Pawlak fra DARE2mansion var vært ved årets TechBBQ 2015. Foto: Anders Bagnegaard Kristensen

Laila Pawlak fra DARE2mansion var vært ved årets TechBBQ 2015. Foto: Anders Bagnegaard Kristensen

Planday: om at springe ud fra en klippe
Også Christian Brøndum, CEO i Planday var mødt op for at tale om vækst. Han havde blot en lidt anderledes tilgang i sin fortælling. Han var kommet for at snakke om at springe ud fra en klippe.

”Jeg vil gerne tage jer med på en rejse til Grækenland. Til verdens bedste basejumppunkt,” lød Christian Brøndums introduktion.

”Forstil jer, at I står der, 100 meter over stranden. I mærker den kolde vind på kroppen og suset i maven. Spørgsmålet er nu bare: Tør I springe? Eller melder der sig for mange tvivl? Hvad nu hvis? Spørgsmål som: Hvorfor risikere livet for bare i et øjeblik at mærke det rush, det er at tage springet?”

Som Christian fortalte havde Planday fra starten den ambition at være den bedste worldforce mannagement virksomhed i verden. Men som hans indledende metafor slog fast, kræver det, at man tør tage springet.

“Det er ikke så simpelt. For bunden af klippen står din familie måske og venter på dig, er afhængig af dig. Derfor er min pointe: tag springet – men vær sikker på at din faldskærm er ordentligt monteret, at du kender alt teknikken og ved, hvornår du skal udløse den”.

Du kan se den fulde liste over talere til TechBBQ 2015 her. Og hvis du ikke nåede det i år, så fortvivl ikke – TechBBQ vender lige så stærkt tilbage næste år.

Læs også

Top