Arkiver

DebatEventsNyhederUngt Tech

Ved dit barn, hvordan man starter en virksomhed?

Vi opdrager vores børn til at blive lønmodtagere. De får lommepenge en gang om ugen, de bliver bedt om at passe ind i gruppen, og hvis de får for vilde idéer, så hæver vi et øjenbryn – alt sammen i bedste mening. Men hvor skal iværksætterånden komme fra?

Sådan spørger serieiværksætter og forfatter Martin Bjergegaard, der har udgivet børnebogen “Den Store Idé”, der er et iværksættereventyr for børn. Han har også startet initiativet Rainmaking Kids, der er en workshop for børn i alderen 8-12 år.

“Rainmaking Kids er sat i søen for give alle børn en førstehåndsoplevelse af, hvad iværksætteri er for noget. Det er en fire timers workshop, hvor vi starter med at snakke om store idéer, som andre har fået, og ender med at børnene har udviklet deres helt egen idé og lavet en ’mini business-plan’ med navn, logo, slogan, og overvejelser om hvem kunderne vil være,” forklarer Martin Bjergegaard, der selv har en datter på otte år.

Hvem skal starte fremtidens Lego og Danfoss, hvis ikke vores børn?

Bogen blev udgivet i samarbejde med Iværk&Vækst, som er et stort inspirationsforum for iværksættere, i anledning af forummets 10-års jubilæum sidste år.

”Vi kan ikke sætte vores lid til uddannelsessystemet,” mener Eva Vedel, der er arrangør af Iværk&Vækst, der også har haft fokus på børn.

”I uddannelsessystemet bliver der produceret lønmodtagere på samlebånd. Elever inspireres til at tage kloge og sikre valg, sådan som deres lærere, studievejledere og inspektører har gjort,” siger hun og påpeger, at vi bør fokusere på børn med iværksætterambitioner.

Martin Bjergegaard skrev oprindeligt eventyret for at give noget af det videre, som han selv har lært ved at være iværksætter. Han startede som 12-årig og er i dag medstifter af blandt andet virksomhedsfabrikken Rainmaking og acceleratorprogrammet Startupbootcamp.

Serieiværksætteren har tidligere udgivet bogen ‘Succes uden Afsavn’, der er udgivet på Gyldendal Business, oversat til 11 sprog og ude i 30 lande, hvor det er blevet en international bestseller. Bogen vandt også den prestigefyldte pris ”Management Book of the Year” fra Chartered Management Institute i samarbejde med British Library.

Vaskeægte iværksættere

Danmark går i dag til valg for at tage stilling til, hvordan samfundet skal se ud i fremtiden. Når det kommer til iværksætteri, mener Martin Bjergegaard, at de er vigtigt at investere de rigtige steder.

“Som samfund investerer vi flere hundrede millioner i iværksætteri hvert år, og det er i udgangspunktet fornuftigt, for med flere nye virksomheder kan Danmark blive ved med at være et rigt land og have en god velfærdsmodel,” siger han og fortsætter:

”Men ofte går pengene til projekter, der ikke har den ønskede effekt. For eksempel til folk, der aldrig selv har skabt en succesfuld virksomhed fra bunden, som pludselig skal rådgive andre om iværksætteri og bedømme deres projekter. Lad os hellere bruge nogle af pengene på at uddanne den næste generation, og lad os sikre os, at den undervisning bliver udført af vaskeægte iværksættere, som kan inspirere børnene til den rette ånd og tilgangsvinkel.”

Den næste Rainmaking Kids-workshop bliver holdt på Rainmaking Loft i København den 30. august. Billetter kan man finde her.

 

1 kommentar

Skriv et svar