Danskerne er kendt for gode tv-serier – og for at være nogle af de lykkeligste i verden. Kan vi bruge det til at markere os på startup-verdenskortet?
Den danske iværksættervirksomhed Son of a Tailor, der skræddersyer T-shirts, oplever, at de forholdsvis let får taletid, når de kontakter internationale samarbejdspartnere eller medier. I sommeren 2014 kørte de den bedst crowdfunding-kampagne inden for mode nogensinde på Kickstarter med ca. 150.000 kroner (50% over målet) på 36 dage.
“Vi har en god historie, og vi oplever, at det er en fordel at være dansk, når vi bevæger os uden for landegrænserne,” fortæller Jess Fleischer, der er medstifter og CEO af det danske T-shirt koncept Son of a Tailor.
Virksomheden har haft udlængsel, siden de startede sidste sommer. De kigger ikke på ét marked af gangen, men er en global virksomhed fra dag ét. Det betyder også, at de følger med på den internationale scene og har berøring med både internationale samarbejdspartnere og medier. De oplever, at det er en stor fordel at være en dansk virksomhed lige nu.
Ridder på en dansk bølge
De to iværksættere bag revolutionen af den masseproducerede T-shirt tager det så langt, som at kalde det for en dansk ”hype” i udlandet. Både livsstil, arkitektur, film og serier har fået hele verden til at få øjnene op for det lykkelige land Danmark – og det giver andre muligheden for at få opmærksomhed, simpelthen fordi der er positiv opmærksomhed omkring, hvad der ellers kan komme ud af vores lille land.
Meik Wiking fra Institut for Lykkeforskning kan fortælle den samme historie.
“En lykkelig befolkning er selvfølgelig et mål i sig selv” påpeger Meik Wiking, der er direktør ved Institut for Lykkeforskning, en uafhængig forskningsenhed, der undersøger lykkens årsager og virkninger, og netop hvorfor nogle lande og personer er mere lykkelige end andre.
”Men det er selvfølgelig positivt, hvis vi også kan anvende Danmarks evne til at skabe et samfund med høj livskvalitet til at tiltrække turister og talenter, samt til at afsætte danske produkter på det internationale marked.”
Men hvad kommer egentligt ud af Danmark?
Det danske analysehus DAMVAD er netop gået i gang med at kortlægge det danske iværksættermiljø med formålet at få de danske teknologivirksomheder på det globale landkort. Uden en kortlægning ender de globale ranglister igen med at mangle både Danmark såvel som vores nordiske naboer.
“Vi har søsat et dansk projekt, der skal give os et bedre billede af, hvordan de danske startups ser ud, så vi kan begynde at tale om styrker og svagheder, hvor der skal sættes ind, og hvad der er vores fordele på globalt niveau,” fortæller Kristian Mørk Puggaard, Group CEO af analysehuset DAMVAD, der sammen med Silicon Valley baserede Startup Compass indsamler data, der kan sammenligne Danmarks startups med resten af verden.
Analyserne og dataindsamlingen, som vi har, er enten national eller europæisk. Vi ved faktisk ikke særlig meget om, hvilke parametre vi er foran og bagud på, når vi sammenligner os med andre teknologivirksomheder på et globalt niveau.
“Danmark scorer højt i de seneste analyser fra Verdensbanken og EU, men peger på tre til fem udfordringer, som vi er særligt dårlige til. Når vi ikke har konkret data på vores eget miljø, så har vi heller ikke mulighed for at angribe de udfordringer og understøtte det danske økosystemet og kompetencerne i teknologivirksomhederne herhjemme. Vi har til gengæld en ret god idé om, at vi er hurtige og anarkistiske – og det vil vi da gerne vise verden,” siger Katrine Nygaard, chefkonsulent for Innovation & Startup i Væksthus Hovedstadsregionen.
Måske er Danmark det land, der kommer med det næste store ”fashion startup”. Det er i hvert fald ambitionen for Son of a Tailor-teamet, der efter den succesfulde Kickstarter kampagne og en mindre investering i slutningen af sidste år er på vej til for alvor at bryde igennem på de internationale markeder med omtaler i alt fra Financial Times til det Sydamerikanske luksusmagasin Summus Magazine.
“80% af vores salg er nu eksport. Det er super fedt at se den tillid og begejstring internationale forbrugere har til danske og skandinaviske produkter, det gør det helt sikkert hurtigere for os at komme ind på nye markeder,” siger Jess Fleischer om Son of a Tailors fremtid som danskere i det store udland, der blandt andet indebærer åbning af et showroom i New York over sommeren.