Serieiværksætter Ken Villum Klausen vil udfordre landets traditionelle banker med en ny bank-app målrettet de 18-30-årige. SEED Capital har investeret “et pænt millionbeløb” i virksomheden.
Lunar Way er navnet på virksomheden, der har skabt en mobilplatform til en ny måde at gå i banken på. Platformen er målrettet unge mellem 18 og 30 år – den såkaldte Millennial-generation, der som virksomheden formulerer det, “hellere vil gå til tandlægen end i banken”.
Ideen med platformen er at samle de vigtigste finansielle services for målgruppen i én app, så alt bliver digitaliseret. Lige fra oprettelse af konto, udstedelse af kreditkort til løbende kunderådgivning via video-chat. Har man brug for et lån, et kreditkort eller en forsikring, kan det også klares gennem appen.
Manden bag platformen er serie-iværksætter, Ken Villum Klausen, der også står bag virksomheden Wallmob, der laver mobile kasseapparater for detail-handlen. En virksomhed han sidste år solgte til nordens største IT-virksomhed Visma, og som revolutionerede måden, vi handler ind og betaler på.
Nu vil han gøre det samme med Lunar Way inden for banksektoren.
“Millennials vil have teknologi-dreven personlig service, hvor de bliver mødt af ligesindede, der er i stand til at forudse deres behov. De begyndte deres arbejdsliv samtidig med finanskrisen og har derfor ingen tillid til de traditionelle banker. De vil allerhelst undgå at skulle gå ind i en fysisk bank-filial eller for den sags skyld tale med en bankrådgiver. De ordner alting fra deres smartphone,” forklarer Ken Villum Klausen, der selv tilhører Millennial-generationen.
Hovedinvestor i Lunar Way, Niels Vejrup Carlsen, fra SEED Capital er enig:
“Fintech er et ekstrem hot område – specielt hos Millennials og vi har længe været opmærksomme på den udvikling. Så da Ken Villum Klausen præsenterede Lunar Way, var det et perfekt match. Hans ‘track record’ med Wallmob har selvfølgelig også stor indflydelse på beslutningen om at investere,” siger Niels Vejrup Carlsen.
Millennials vil hellere gå til tandlægen end i banken
Ken Villum Klausen påpeger, at 73 procent af Millennial-generationen ifølge det amerikanske Millennial Disruption Index er mere interesserede i nye finansielle services fra virksomheder som eksempelvis Apple, Google, Amazon eller Paypal, end fra deres eksisterende bank. Derudover mener en tredjedel af målgruppen, at de inden for fem år slet ikke har brug for en bank mere.
“Det er en amerikansk undersøgelse, men vi mener, der er klare paralleller til Danmarks ca. 1,5 millioner Millennials. Vi ser grundlæggende den samme adfærd i målgruppen verden over uafhængig af nationalitet og kultur,” siger Ken Villum Klausen.
Ambitiøse vækstmål
Ud over SEED Capital har angel-investor Mads Kjær også investeret et større millionbeløb i Lunar Way.
Lunar Way lancerer en beta-version af platformen for særligt inviterede til efteråret og lancerer derefter den endelige platform i hele Skandinavien i 2016. Virksomheden er allerede nu i gang med at hyre medarbejdere for at nå de ambitiøse vækstmål.
Se TV2 News indslag om Lunar Way her:
1 kommentar