Gæsteindlæg af Tobias Ehlig, der flittigt skriver om online markedsføring, blandt andet ud fra de erfaringer han har gjort sig på Festli.dk. Tobias blogger fast om livet på internettet på hans egen blog TobiasEhlig.dk, og har derudover en række andre hobbysider, som fx StudieStartup.dk og CykelAirbag.dk.
Det er fantastisk at være iværksætter, hvis ens personlighed passer til det. Personligt elsker jeg det ekstremt meget. Men det er ikke altid liv og glade dage. Én ting er at resultaterne på bundlinjen i ens virksomhed, der kan gå op og ned, men hvad der er endnu mere interessant, er, hvordan virksomheden påvirker dig personligt som iværksætter, og dermed påvirker dit privatliv.
I dette indlæg vil jeg fortælle historien om, hvordan jeg kørte død i arbejdet med min ellers super spændende virksomhed, og hvad jeg gjorde ved problemet.
Efter at have arbejdet med forskellige små iværksætterprojekter igennem 7 år har jeg prøvet lidt af hvert, men inden for det seneste år har jeg haft lyst til at starte noget større. Et brand. Derfor begyndte jeg at gå i tænkeboks.
Jeg kom frem til, at jeg ikke blot ville starte en webshop, men et komplet samlingssted for alt hvad der har med fester at gøre i Danmark (dog til en start med primært fokus på kostumer). Jeg solgte min eksisterende webshop og gik i gang.
Drift keder mig
Fordi jeg denne gang arbejdede med et større og mere langsigtet projekt brugte jeg mere tid i forberedelsesfasen, og det betød også at websitet først gik live for få dage siden. Hele opbygningen af projektet op til lanceringstidspunktet har været ekstremt spændende, og jeg har sat kæmpe stor pris på at jeg har kunne arbejde fuldstændig uforstyrret, fordi der ikke hele tiden var kunder og leverandører der ringede.
Når ens website endnu ikke er live, så kan man sidde og hygge sig med arbejdet uden at blive forstyrret – men det har også en bagside.
Dengang jeg drev en aktiv webshop, var jeg træt af at skulle bruge tid på driften af den. Der skulle svares kunder, bestilles varer, opdateres hjemmeside, håndteres ordrer og meget mere. Alt dette arbejde krævede i bund og grund ikke, at jeg tændte for hjernen – det kørte bare på autopilot.
Kundernes spørgsmål var altid de samme, processen med at bestille varer var den samme hver gang, opdatering af hjemmesiden skulle gøres på samme måde hver gang, og ordrerne skulle også ganske enkelt bare pakkes og sendes afsted.
Med andre ord savnede jeg udfordringer i min hverdag, fordi der var gået drift i den. Jeg havde ikke flere idéer til, hvordan jeg skulle udvikle forretningen, idet jeg havde valgt en niche som begrænsede udviklingsmulighederne.
Derfor valgte jeg at sælge den webshop, der var årsag til al drift-arbejdet, for derimod at kunne koncentrere mig om udviklingen af mit nye projekt.
En kunstnerisk krise
De første måneder hvor jeg arbejdede på mit fest-website var det super spændende. Jeg var kreativ og fik lavet en masse værdifulde analyser af markedet, og det hele så meget lovende ud. Jeg fandt på en masse fede tiltag der skulle gøre projektet til en succes. Men lige så stille dalede kreativiteten.
Det begyndte at blive sværere for mig at finde på spændende ting at udvikle på konceptet, og det førte til længere og længere perioder, hvor jeg bare sad og kiggede ind i skærmen.
Ligesom en kunstner kan komme i krise, så var jeg også i en kunstnerisk krise som iværksætter. Det er hårdt at skulle være kreativ hele tiden, og pludselig begyndte jeg at savne alt det kedelige arbejde i forbindelse med driften af min tidligere webshop.
Det var ikke tilfredsstillende for mig at lave kedeligt arbejde, men det var decideret frustrerende at sidde og kigge ind i skærmen med følelsen af, at kreativiteten var væk.
Få hverdagen på afstand
Det gik op for mig at jeg havde været inde i en enormt krævende periode, hvor min hjerne havde arbejdet på højtryk, men jeg havde ikke lagt mærke til det, fordi det samtidig havde været rigtig sjovt.
Derfor havde jeg virkelig brug for at få det hele lidt på afstand, og få nogle nye input på alting. Her kom turen til Spanien med Refuga meget belejligt.
Konceptet er ganske enkelt at 20 iværksættere tager afsted til et hus i bjergene uden for Barcelona, og så står den ellers bare på arbejde, netværk, sparring og afslapning i en uge. Og det er så her jeg sidder og skriver fra lige nu. Faktisk har Refuga arrangeret to ture i træk for to forskellige grupper (hhv. iværksættere generelt og så webshop-ejere) i det samme hus, og her har jeg tilmeldt mig begge to, så jeg skal være her i to uger.
Allerede nu hvor vi kun er inde i den første uge har jeg fået styr på rigtig mange ting oppe i mit hoved efter at være kommet lidt væk, og dermed fået et andet syn på mit iværksætterliv derhjemme. For eksempel har jeg været bagud med mit konsulentarbejde for to forskellige webshops, som jeg arbejder for, og dette har jeg fået ny energi til at få indhentet.
De to online butikker sælger produkter, som jeg ingenting ved om, og derfor er markedsføringen af dem også en ekstra udfordring. Dog har jeg efter at have arbejdet for dem noget tid en grundlæggende viden omkring e-cigaretter og hvidevare reservedele, som er det, de sælger, hvilket gør det en smule nemmere.
Det har haft kæmpe betydning for mig at komme lidt væk fra hverdagen. Det gør jeg en gang i mellem ved for eksempel at tage en arbejdsweekend i et sommerhus eller lignende.
Men en tur som den her til Spanien gør, at jeg for alvor kommer væk fra mit liv derhjemme, og det giver mig enormt meget overskud.