Holdet bag billetsalgssitet Greenticket lancerer nu en ny platform til håndtering af events, billetter, gæster og foreninger henvendt til uddannelsesinstitutioner. Hivebeat skal gøre det nemt at eksempelvis arrangere en fest, indkræve betaling og udstede en billet.
Af Lisa Svane Baltzer
Den splinternye platform Hivebeat skal både fungere som socialt medie for studerende og som en decideret salgsside for billetter til events. Konceptet er opstået som spin-off til Greenticket, som Hivebeats CEO Jonas Bøgh Larsen og CTO Emil Haghbart Rasmuseen tidligere stod bag. Nu har de så kastet sig over startupvirksomheden, der skal gøre livet nemmere for alverdens eventarrangerende studerende.
”Konkurrencen indenfor billetsystemer er kæmpe stor både nationalt og internationalt, og der kommer hele tiden nye startups til indenfor dette space. Vi havde i lang tid set, at der var stort potentiale indenfor universiteter og skoler generelt,” forklarer Jonas Bøgh Larsen.
Jonas Bøgh Larsen og Emil Haghbart Rasmuseen har stadig andele i Greenticket, men det daglige drift er de ikke længere en del af. Makkerparrets arbejdsmæssige fokus er udelukkende på Hivebeat lige nu.
Særligt rettet mod studerendes behov
Ligesom på Facebook kan man på Hivebeat oprette foreninger, grupper og events – det nye ved Hivebeat er, at teamet har tilføjet mulighed for billetsalg og medlemshåndtering, som de har erfaring med fra Greenticket billetplatformen.
Platformen Hivebeat er tilpasset uddannelsesinstitutionernes behov ved eksempelvis at give mulighed for at udstede forskellige typer billetter til samme event. Det kan være en stor offentlig begivenhed på et universitet, hvor studerende har gratis adgang, men hvor alle udenforstående skal købe billet. At der er efterspørgsel på netop denne type service, vidner de allerede 10.000 danske brugere på Hivebeat om.
”Vi havde en del skoler og studieorganisationer med fra Greenticket, og det hjalp os til at komme hurtigt i gang. Vi har dog også været heldige, at der er blevet taget godt imod Hivebeat fra nye brugere, og vi har fået cirka 75 nye brugere om dagen på danske og svenske universiteter,” udtaler Jonas Bøgh Larsen om eventplatformens opstart.
”Nu skal vi arbejde på at få både vores vækst i brugere og omsætning til at vokse yderligere.”
Næste skridt er at komme ud over landegrænser
Inden længe skal eventplatformen lanceres i Sverige. Herefter er det det amerikanske marked, Jonas Bøgh Larsen og Emil Haghbart Rasmussen sigter mod.
”Vi åbner på Stockholm University i løbet af kort tid, og så er planen at kigge mod collegekulturen i USA,” fortæller Jonas Bøgh Larsen.
Lanceringen af Hivebeat i USA kræver ressourcer, og derfor er Jonas Bøgh Larsen og Emil Haghbart Rasmussen nu på udkig efter de første investorer til virksomheden.
Teamet fokuserer på den collegekultur i USA, der boomer af aktive studenterforeninger, interessefællesskaber og klubber, hvoraf mange arrangerer fester og andre events, så der er mulighed for, at Hivebeat kan dække et behov i det amerikanske marked.
Holdet bag Hivebeat håber, at sitet vil blive brugt som et opslagskatalog over foreninger, studenterklubber, debatgrupper og lignende, der kan være med til engagere brugerne af Hivebeat yderligere i studenterliv og give dem større indblik i aktiviteter på deres respektive uddannelsessted.