Arkiver

E-handelNyheder

Hvornår er det en god ide at tilbyde gratis fragt

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet sammen med Apport Systems A/S. Apport Systems har specialiseret sig i software til lageroptimering siden 2000, og har blandt andet leveret løsninger til e-handelsvirksomheder som Matas, Imerco og Coolshop. 

Flere online butikker tilbyder fri fragt i takt med forbrugernes efterspørgsel. Fri fragt kan være med til at øge konverteringen, men ifølge eksperter kan det også koste røde tal på bundlinjen, hvis ikke det bruges korrekt.

Mange webshops tilbyder fri fragt på alle ordrer eller ordrer over et bestemt beløb. Ofte dækker det over webshoppens udfordring med at beregne den eksakte fragtpris på hver enkelt ordre i webshoppen. På den måde accepterer webshops, at de ikke altid har fuld kontrol over fragtudgifter.

Gratis fragt vil med garanti øge din konvertering
Ifølge handels ekspert Natalie Berg, er gratis fragt ikke en bæredygtigt service, og køberne skal forvente at betale for små ordre når de handler online inden vi rammer 2020.

“Forbrugerne forventer leveringen af online køb skal være hurtig, pålidelig og – afgørende – Gratis. Det mener vi ikke er holdbart, og vi begynder så småt at se de første tegn på brud i systemet, da en række forhandlere, herunder Amazon og Walmart Canada allerede er begyndt at hæve minimumsbeløbet for gratis forsendelse.“ Fortæller Natalie Berg, handels ekspert.

Scott Galloway, marketing professor i NYU Stern bakker op om denne tankegang og han mener, at det er den amerikanske e-handels gigant Amazon, som har presset andre online forhandlere til at tilbyde gratis fragt. I sin præsentation på Digital Life Design Conference i New York i år, offentliggjorde han Amazons forsendelsesomkostninger, som i dag udgør 2/3 af alle online bestillinger. Derfor er det tænkeligt, at gratis forsendelse er en stor del af Amazons omkostninger. Scott Galloway kalder Amazons fragtstrategi for “Last Man Standing”- strategi, da Amazon er en ud af de få, der kan håndtere så store underskud i forsendelsesomkostninger over en længere periode.

Sådan opretholder du en sund forretning med gratis fragt

Ikke alle er så skeptiske omkring fri fragt, da der er mange måder, hvorpå du som online forhandler kan sikre en bæredygtig fragt-strategi, det har revisionsfirmaet Betachon givet fem bud på hvordan.

  1. Gratis forsendelse som et marketing stunt – gratis forsendelse til nye og gamle kunder eller specifikke kunder fra en kampagne.
  2. Fri fragt er indbygget i prisen, altså er levering inkluderet i produktets pris.
  3. Gratis forsendelse på stor ordre – gratis forsendelse på bestillinger over et vis beløb.
  4. Gratis levering ved subscription ecommerce – gratis forsendelse til kunder med medlemskab.
  5. Gratis levering i sæsonkampagner – gratis forsendelse til jul, til bestemte lande osv.

Ingen fragt er gratis. Men fri fragt kan potentielt være et fint konverteringsparameter for webshoppen, som dermed gennem en medianbetragtning lader kunderne kollektivt betale for fragtomkostninger gennem varernes pris, siger Steffen Pasgaard, Vice President, EDI-Soft AS.

LST_8164sh“Fri fragt kan også være et udtryk for, at mange webshops har problemer med at beregne den korrekte fragtpris på de mange differentierede leveringsformer, der findes. Mange kunder vil faktisk gerne betale for service, hvis den er differentieret. Dermed kunne webshoppen drage fordel af give flere leveringsalternativer med differentierede services og priser – evt. kombineret med fri fragt på de mest sensitive produktområder. At give fri fragt uden relation til kurvens indhold eller modtagerens ønsker, kan virke hovedløst,” siger Steffen Pasgaard, Vice President, EDI-Soft AS.

Det må være op til den enkelte webshop, at bestemme hvad der virker og ikke virker, men hvis du fravælger fri fragt, skal du som minimum kunne konkurrere på andre parametre.

asger“Efter BRIC lande som b.la. Kina kom på banen, kan vi ikke længere konkurrere på pris, kvalitet eller viden – i fremtiden bliver logistikken et afgørende parameter for, om vestlige virksomheder kan bevare et konkurrenceparameter eller ej. Som udgangspunkt skal levering gøres så billigt som muligt, og leverancen skal ske så hurtigt som muligt. Her kan et dedikeret WMS system blive det nødvendige konkurrenceparameter. WMS kan beregne den billigste måde at levere på, ud fra kriterier som fragtleverandørernes rater, emballage valg etc. Denne beregning kan være vanskelig at overskue for den enkelte medarbejder, og den er nødvendig at kunne foretage løbende, så du kan sende varen afsted indenfor få timer ” Afslutter Asger Sandberg Petersen, salgsdirektør Apport Systems.

1 kommentar

Skriv et svar