Hos startup virksomheden Spiio er Torben Poulsen og Martin Dal ambassadører for Global Entrepreneurship Week. De såkaldte GEW-ambassadører er med til at inspirere børn og unge til at handle på deres idéer. Hvorfor har de valgt at være GEW-ambassadør, og er det måske noget for dig?
Som GEW-ambassadør tager iværksættere ud på skoler og uddannelsesinstitutioner for at inspirerer børn og unge i deres iværksætterrejse, og for at få dem til at handle på deres idéer. Alt sammen for at skabe vækst og værdi på den lange bane i Danmark – både kulturelt, socialt og økonomisk.
Spiio er et startup, som har udviklet en digital grøn finger – et stykke hardware, som måler vækstforholdene i planter og kommunikerer informationerne til gartneren. De er deltagere i hardware-acceleratoren Danish Tech Challenge, hvor de er i fuld gang med at udvikle deres produkt og forretning.
Fra computerspiller til iværksætter
Idéen til produktet hos Spiio startede et helt andet sted, end hvor det er i dag. Teamet undrede sig over hvorfor frugter og grøntsager blev transporteret langvejs fra og tænkte, at man kunne dyrke dem selv i et smart køleskab der hjemme. De fandt lidt tilfældigt ud af, at de skulle bruge et CVR-nummer for at komme i gang og fik hurtigt skaffet sådan et.
”Vi brugte en hel masse tid på at spille computer og byggede en masse ting i programmet. Så tænkte vi, at det ville være en god idé at bruge vores tid på noget mere fornuftigt,” forklarer Torben Poulsen, medstifter hos Spiio.
Personligt har Torben Poulsen manglet at få en masse inputs på sin vej mod at blive iværksætter. Han har hele tiden haft følelsen af at være iværksætter i maven, men har manglet, at nogen fortalte ham, at man også kan gøre ting på en anderledes måde.
”På universitetet har hele indlæringsprocessen været meget akademisk, og man bliver formet til at skulle ud og tage et job,” forklarer Torben Poulsen.
Det handler om miljø og mindset
Man behøver ikke at være født som iværksætter, men for Christoffer Thorup, design- og forretningsudvikler hos Spiio, startede iværksætteriet i hans forældres fodspor.
“Mine forældre er selvstændige, så det har altid ligget lidt i generne, og jeg kan altid spørge dem om råd,” forklarer han.
Han fortæller videre at det handler meget om det miljø, man befinder dig i, og det mindset man opbygger. Det mest tiltalende ved at være iværksætter er, at man selv skal tage styringen.
”Hvis jeg ikke skriver de her mails eller ringer til de her personer, så sker der ingenting. Det er netop det, jeg mener med at tage styringen. Der kommer ingen andre og fortæller, hvad du skal gøre, det skal du fortælle dig selv.”
Man bliver ikke iværksætter på én dag
Jo tidligere du kan blive iværksætter jo bedre, er det generelle budskab i Spiio-teamet. Det er netop også derfor de gerne vil inspirere børn og unge i en tidlig alder ved at være GEW-ambassadører. Det kræver lang tid at blive iværksætter, det er ikke bare noget som sker fra en dag til en anden. Det er en lang læringsproces at skulle igennem, så det giver mening at snuse til det i en tidlig alder.
Det kræver arbejdsmoral, selvdisciplin og motivation
Tid er altid en stor udfordring som iværksætter, og det er det helt fra starten. Det er ikke nogen undtagelse for Spiio.
”Det kræver en masse arbejdsmoral, selvdisciplin og motivation. I starten tog vi på studiet om dagen og arbejdede de sene timer på være iværksætterprojekt,” fortæller Martin Dal, medstifter hos Spiio.
Det handler i sidste ende om at prioritere sine ressourcer uanset, om det er tid, økonomi eller andet.
”Nogen gange kan det føles som, at man kaster tid og penge i et sort hul, fordi man ikke fra starten er klar over, hvad det bliver til i sidste ende. Tid kan være en ligeså stor ressource som økonomi,” siger Torben Poulsen.
”Jeg får et personligt boost ved at inspirere andre, og derfor har jeg valgt at blive GEW-ambassadør,” forklarer Martin Dal.
Vil du gerne fortælle din iværksætterhistorie, dele ud af dine erfaringer og inspirere andre unge, så kan du ansøge om at blive GEW-ambassadør her!