Flyselskabet RyanAir langer i en pressemeddelelse ud efter det danske startup AirHelp, efter de tidligere på efteråret offetliggjorde en rangering af verdens flyselskaber, det ikke var til RyanAirs fordel. Nu tager AirHelp til genmæle.
Af Rikke Kiilerich
Siden 2013 har den danske iværksætter virksomhed AirHelp arbejdet på at forbedre passagerenes rettigheder i kampen mod forsinkelser, overbookede fly og aflysninger. Det er problemer alle der benytter sig af flyselskaber kan relatere til, da de ofte forekommer, men det er de færreste der egentlig kender til deres rettigheder i situationer som disse.
AirHelp Inc. består af en revolutionerende gruppe mennesker der, ifølge virksomhedens egen hjemmeside, har en mission om at ”gøre det så let og problemfrit som muligt at kræve kompensation, så flypassagerer ikke behøver at bekymre sig om at gå glip af kompensation igen.”
De mener, at flypassagerrettighederne i nogle tilfælde bliver fortolket til flyselskabernes fordel, og det har de tænkt sig at ændre på. De forsøger at holde flyselskaberne op på deres officielle forpligtelser ved at kæmpe mod flyselskaberne i retten så vel som gennem de nationale håndhævelsesorganer, og benytter sig også af online medier ved at fremvise deres tendens til at misinformere passagerer.
RyanAir får dårlige anmeldelser
I offentliggørelsen af AirHelp’s seneste undersøgelse, rangerer Air Baltic, Austrian Airlines og Lufthansa som de tre bedst ratede selskaber, mens selskaberne Easy Jet og Air Portugal indtager undersøgelsens lavest rangerende pladser. Undersøgelsen bygger ifølge Jannis Littmann, dansk country manager i AirHelp, på indsamling af 2,5 års ratings der inkluderer mere end 235.000 forbrugeres ratings.
Pladsen lige over de to lavest rangerede selskaber bliver indtaget af Ryanair, der som den eneste af virksomhederne, der er nævnt i undersøgelsen, har valgt at kommentere på den.
Ryanair har været i mediernes søgelys over en længere periode, hvor de har stået til meget lidt positiv omtale, og det er ikke første gang, de er i karambolage med danskerne. I sommers valgte Ryanair at dreje nøglen om på deres sidste danske location efter en længerevarende sag, hvor de dengang var i konflikt med LO, der anklagede dem for ikke at overholde danske regler.
Det er ingen hemmelighed, at Ryanair er berygtet for at forsøge at finde smuthuller, så de ikke behøver at betale kompensation til forsinkede passagerer, og så sent som i sidste måned rapporterede The Guardian, at den britiske civile luftfartsmyndighed måtte advare Ryanair om, at det “ikke er i overensstemmelse med loven” at undlade at betale kompensationer.
Langer ud efter AirHelps troværdighed
Efter offentliggørelsen af AirHelps ratings, valgte Ryanair d. 20 oktober 2015 at komme med en op følgende kommentar, hvor en talsmand udtalte at, ”de ikke kommenterer på falske undersøgelser, der er fabrikeret af kompensationsjægere for at generere omtale, og de er forunderede over, at medierne udgiver dem.”
Flere medier har valgt at udgive resultaterne – heriblandt Mashable, Travel Weekly og USA Today.
På trods af deres udtalelse, vælger Ryanair alligevel at tage stilling til undersøgelsen, og kommer i artiklen med en slutkommentar om, at de ikke ligger i toppen, men at de heller ikke rangerer lavest, da bunden bliver indtaget af to portugisiske selskaber.
Tager gerne dialogen med RyanAir
Taget Ryanair’s situation i betragtning, er det forståeligt, at de ikke er interesseret i mere dårlig omtale, da de sidste historier om dem, der er gået viralt, har været negative.
Medstifter af AirHelp, Nicolas Michaelsen, svarer på Ryanairs beskyldning om autoriteten af deres undersøgelse, med en udmelding om, at han finder det underligt, at de benægter deres dårlige opførsel overfor deres kunder, når de sidste måned fik en reprimande af en britiske civile luftfartsmyndighed om selvsamme sag.
Han slutter af med at gøre det klart overfor Ryanair, at de er klar til at tage dialogen med dem, da undersøgelsen bygger på objektiv rangering, der har til opgave at give forbrugeren et realistisk billede af, hvordan tingene forholder sig.
Mere om resultaterne fra undersøgelsen kan findes via dette link.